Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

Instrumenten


Pieter Backer orgel Bonifacius kerk Medemblik


Geschikt voor Hauptwerk versie: 5 (of hoger)


Dit oudhollandse barok orgel uit 1671 heeft 23 + 13 stemmen verdeeld over 3 klavieren en pedaal.

Uitgebreide informatie is te vinden onder de tab: "Historie".


Dispositie


 Vetgedrukte stemmen en speelhulpen toegevoegd voor Hauptwerk

 

Manuaal I: Hoofdwerk
 C-c''' (Hauptwerk f''')
Bourdon
Prestant
Holpijp
Octaaf
Roerfluit (1862)
Quint
Octaaf
Mixtuur
Cornet (1785)
Fagot
Trompet (1862) 
16'
8'
8'
4'
4'
3' 
2'
2 - 3 sterk
2 - 3 sterk' (Disc.)
16' 
8' Bas/Disc
 
Manuaal II: Rugwerk
 C-c''' (Hauptwerk f''')
Holpijp (1785)
Prestant (1785)
Roerfluit (1785)
Quint (1785)
Octaaf (1785)
Woudfluit 
Mixtuur (1785)
Sexqualter (1785)
Dulciaan (1785)
Trompet (1785)
8'
4'
4'
3'
2'
2' 
2 - 3 sterk
2 sterk
8' bas
8' disc.

 

Manuaal III: Borstwerk
 F-G-A-a'' (Hauptwerk C - f''')
Prestant
Holpijp
Octaaf
Fluit 
Roerquint 
Superoctaaf (1671/2000)
Quint
Sexqualter (disc 2000)
Regaal
8' 
8'
4'
4' 
3' 
2'
1 1/3' 
2 sterk
8'
 
Pedaal: C-b'   Aangehangen   (Hauptwerk f')
Bourdon 
Octaaf
Gedekt
Prestant
Bazuin
Trompet
16' 
8' 
8' 
4' 
16' 
8'

 

Speelhulpen:
Wind (Motor-schakelaar)
Manuaalkoppel HW - BW
Manuaalkoppel HW- RW

Manuaalkoppel HW - RW Bas
Manuaalkoppel HW - RW Disk
Manuaalkoppel RW - BW
Koppel Pedaal - BW
Koppel Pedaal - HW
Koppel Pedaal - RW
Tremulant Hoofdwerk (Hauptwerk systeem)
Tremulant Rugwerk (Hauptwerk systeem)

Tremulant Borstwerk opgenomen of Hauptwerk systeem
Ventiel
Afsluiting gehele orgel (niet in Hauptwerk)

 


 


Drie-kanalen techniek


Alle gebruikte samples zijn vanuit 3 posities in stereo (24 bit 96kHz) opgenomen. Als een van de laatste bewerkingen worden de samples geconverteerd naar 24 bit 48 kHz. De set wordt geleverd in de door Sygsoft uitgedachte 3-kanalen techniek waarbij het voor de gebruiker mogelijk is de luisterpositie zelf in te stellen.
Er zijn 3 posities te weten:
1: Front, zeer dichtbij het orgel opgenomen. U hoort hier een zeer directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
2: Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de frontopname gebruikte afstand.
3: Achter (Rear), ver weg van het orgel, (ook) te gebruiken als surround.
Door middel van 3 schuifjes (0 - 100%) kan een mix gemaakt worden van de drie posities naar eigen smaak. Het 4e schuifje met het onderschrift "Deurtje" bedient de deurtjes van het Borstwerk als een soort zweltrede.

Meer informatie hierover zie de tab: "Systeemeisen".

 


Foto: Virtueel registerpaneel (extended versie)


Tenslotte


De opnames voor deze sample set zijn gemaakt in october 2019.
Opname kwaliteit 96 kHz 24 bit. Voor de set gereduceerd tot 48 kHz 24 bit.
Aantal microfoons: 6.
Aantal samples in deze set verwerkt: ca. 27.000
Aantal regels in de Organ Definition File (ODF): ca. 1.500.000

Werkverdeling:
Christian Boogaard: Noise reduction, inregelen windmodel, intonatie, demo's en artistieke adviezen.
Johan van der Waal van Dijk: verwerking van de samples en technisch advies.
Rietje Raatgeep: Administratie en PR
Fred de Jong: Lay-out, extra controle samples, loops, ODF alsmede het aanpassen van de website en algehele leiding.
Gezamenlijk ongeveer 2000 uur arbeid.


Fred de Jong mei 2021.


 


Korte geschiedenis


  • 1671, Pieter Backer bouw
  • 1785, Chr. Bätz rugpositief
  • 1859, J.H. Overdiek verplaatsing
  • 1863, L. van Dam & Zn. herstel/wijziging
  • 1966, Flentrop Orgelbouw conserv.herstel
  • 1989-2000, Flentrop Orgelbouw restauratie. Mechanische sleepladen.

 

Zie voor uitgebreide historie Bonifaciuskerk Medemblik


Foto:Pieter Backer orgel Bonifaciuskerk Medemblik


Laatste restauratie


Het orgel is in 1859 naar de westwand verhuisd. In 1965 is de borstwerklade gerestaureerd. Bijzonder is de Regaal uit perenhout (kop en beker uit één stuk hout gedraaid). De laatste restauratie, met als opzet een consequent herstel naar de situatie van 1863, is in fasen uitgevoerd: eerst de windvoorziening, vervolgens het rugpositief en tenslotte het hoofdwerk en de mechanieken.


Bron: Website Flentrop Orgelbouw


Foto: De speeltafel


De geschiedenis van het orgel van de Bonifaciuskerk te Medemblik 1671-1785


Ten aanzien van de geschiedenis van het orgel in deze kerk bevatten de bewaard gebleven archivalia slechts weinig gegevens. Een volkomen sluitend beeld van de historie van dit orgel kan dan ook niet worden gegeven. Men mag aannemen dat het huidige instrument niet het eerste in dit kerkgebouw zal zijn geweest. De bouw van het orgel werd in het jaar 1671 voltooid. Dit vermeldt een cartouche, aanwezig op de achterzijde van het rugpositief.

Als maker wordt Pieter Backer, organist te Medemblik, genoemd.

In feite is deze cartouche het wapen van de orgelmaker. Opvallende attributen zijn hier passer en liniaal. Vele bouwmeesters en ook orgelmakers hebben deze attributen in hun wapen gevoerd. We behoeven hier slechts te wijzen op mensen als Schnitger en Silbermann. Passer en lineaal waren immers instrumenten die bij het gehele orgelbouwproces in vroeger dagen een integrerende rol speelden. Van de maker, Pieter Backer is slechts weinig bekend. In de kroniek van Cornelis Jansz. Opperdoes van omstreeks 1670 lezen wij bij het jaartal 1668: "In de maent May is Mr. Pieter Backer, organist tot Grootebroek, alhier, in plaats van den overleden organist op een tractement van driehonderd gulden en vrij huijshuijr ofte vijftich gulden in plaets".

De verdere antecedenten van Pieter Backer konden nog niet aan het daglicht worden gebracht. Dat Pieter Backer reeds een voorganger als organist had, bewijst meteen het feit dat er reeds een orgel in de kerk was voor de bouw van het huidige instrument.

Zijn voorganger, Hendrick Jansz. Prins geniet een zekere bekendheid door zijn Liedboek  "Medemblikker Scharrezoodtjen". Zijn grafsteen ligt nu nog in de Bonifaciuskerk. 

Bij Pieter Backer treffen wij de vroeger zo algemeen zijnde combinatie van organist en orgelmaker aan. Buiten zijn activiteiten als orgelmaker te Medemblik weten wij slechts zeer weinig. In de jaren 1674/75 voerde hij reparaties uit aan het orgel van de St. Stevenskerk te Hasselt (O). Hij bracht o.a. enige nieuwe registers aan. In het jaar 1676 werkte hij aan het orgel van de Grote Kerk te Hoorn. Dit werd medegedeeld door C.A. Abbing in zijn "Beknopte geschiedenis van de Stad Hoorn", uitgegeven in 1839. Deze reparatie was voor 2000 gulden aanbesteed. Pieter Backer wordt ook hier organist en orgelmaker te Medemblik genoemd. Over de totstandkoming van het orgel van Medemblik licht de kroniek van Opperdoes ons als volgt in:

"In den selve jaar (1670), den 30 December, is de nieuwe gemaekte orgel bij Mr. Pieter Backer, organist, gereformeert, nadat hij gedurende de tijt zjner woninge alhier continu eerlijcken daeraen hadde gearbeijt, sijnde stijf twee jaaren; opgenomen en voor goed verclaert door twee a drie andere organiste, daertoe ontboden zijnde. De kas en het andere werck, dependerende aen kistenmakerij, gemaeckt door Jacob Dirckz. Laechlant de Jonge. Het sneedwerck op en aen de kas, die boven staet is gemaeckt bij Jan Meegh: het onderste sneedwerck, alsoo Jan Meegh quam te overlijden, met de wapens is gemaeckt bij Johannes Kinnema tot Alckmaer. Is de orgel voort geverft en vergult bij Adrijaan Spangjaert, memorie voocht".

Buiten deze mededelingen, die voor zichzelf spreken, staat ons slechts zeer weinig verdere informatie ten dienste. Het bouwcontract is waarschijnlijk verloren gegaan. Wel zijn nog enkele rekeningen bewaard gebleven. Hieruit kan het volgende worden opgemaakt: Voor het pijpwerk werd 1034 pond lood verwerkt, voor het solderen van de pijpen werd 7,5 pond soldeer gebruikt.

Uit deze hoeveelheden moet worden opgemaakt dat in elk geval verreweg het grootste gedeelte van het metalen pijpwerk door Pieter Backer is vervaardigd. Bij de bestudering van het oude pijpwerk komt men ook tot deze conclusie met uitzondering van een aantal pijpen van de Octaaf 4' en de Holpijp 8' van het borstwerk.

Ook de kas is vermoedelijk geheel vernieuwd, wellicht met uitzondering van de sokkel van het hoofdorgel. Deze toont een aantal oudere kenmerken. Dat voor het pijpwerk voornamelijk lood is gebruikt is ook nu nog te zien. Het pijpwerk van Backer heeft een zeer hoog loodgehalte.

De veronderstelling is wel eens geuit dat nog meer pijpwerk en zelfs de windlade van het borstwerk van nog oudere datum zouden zijn. Dit lijkt niet erg waarschijnlijk. Men denkt hierbij voornamelijk aan de kleine omvang van het borstwerk. Dit behoeft in geen geval een bewijs te zijn, daar de toenmalige speelpraktijk bij het gebruik van het borstwerk geen grote omvang noodzakelijk maakte.

Uit de faktuur van het werk van Pieter Backer valt op te maken dat hij sterk vast heeft gehouden aan de traditionele opvatting van de hollandse orgelbouw. Ook valt uit de rekeningen op te maken dat het orgel bij de bouw reeds een rugpositief heeft gehad. Er is sprake van het onderste orgel. Mogelijk heeft dit rugwerk ook een beperkte omvang gehad. Bij de latere vernieuwing wordt van de te kleine kas gesproken. Verder blijkt dat het orgel deuren had die door middel van een touwwerk konden worden geopend en gesloten. De loden frontpijpen werden met tinfoelie beplakt. Uit Amsterdam werden 10 dozijn stukken tinfoelie betrokken. Amsterdam bezat blijkbaar een zekere reputatie wat de productie van geslagen tinfoelie betreft. Zo werd voor het orgel in de Stadtkirche te Celle (Dld.) ook de tinfoelie uit Amsterdam betrokken. Dit speelde in de jaren 1652/53 toen laatstgenoemd instrument door Hermann Kroeger werd gebouwd.

Veel houtdraaiwerk werd voor het orgel uitgevoerd door Evert Hans Spaniaert. Bij het draaiwerk bevonden zich ook een aantal muziekinstrumenten, bijv. een 15-tal dwarspijpen en een 15- tal schalmeien. Of deze een plaats gehad hebben op de orgelkas dan wel in het binnenwerk zijn gebruikt is niet duidelijk. Ook worden een groot aantal stopjes vermeld. Het is niet onmogelijk dat hier onderdelen van tongwerken zijn bedoeld. Opvallend bij het orgel is wel dat de unieke Regaal van het borstwerk geheel uit perehout is gedraaid. Kop en schalbeker zijn uit een stuk gemaakt. Het is het enige register van deze soort in ons land. Men heeft wel eens gemeend dat dit register uit een nog ouder orgel afkomstig zou zijn, maar mede gelet op het vele draaiwerk moet toch vrijwel als zeker worden aangenomen dat dit register door Pieter Backer is aangebracht. 

Het is jammer dat we ons geen volledig beeld meer kunnen vormen van de oorspronkelijke dispositie van het orgel. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de vernieuwing van het rugpositief. Het orgel vond destijds zijn plaats aan de noordmuur van de kerk, niet ver van het koor. Een dergelijke plaatsing kwam veelvuldig voor. Naast acoustische overwegingen zullen mogelijk ook andere factoren bij een plaatsing aan de noordwand een rol hebben gespeeld. Hier zal ook de middeleeuwse mystiek zijn invloed hebben doen gelden. De noordzijde was immers met de blik op het altaar de linker, of - het woord zegt het al - de sinistere zijde. Dit was de kant waar de duivel huisde. Daar het orgel in de middeleeuwen vaak werd gezien als een duivelswerktuig - men lette maar eens op de dikwijls op frontpijpen aangebrachte duivelskoppen - is het niet verwonderlijk dat dit instrument bij voorkeur een plaats aan de noordzijde kreeg toegewezen.

Het eerste bericht van een verandering van het orgel na de bouw dateert uit 1766. Het is een mededeling van de Medemblikker organist Goedkoop Smit. Deze was organist in de tweede helft van de vorige eeuw, zodat zijn bericht wel met de nodige omzichtigheid moet worden gehanteerd. Kennelijk was hij ook de berichtgever voor M.H. van 't Kruijs, die in zijn verzameling disposities ook het orgel vermeldt. Blijkens deze mededeling zouden in 1766 de 4 blaasbalgen zijn vernieuwd en een nieuw register zijn aangebracht.

Welk register dit is geweest valt niet meer na te gaan, evenmin is de uitvoerder bekend.

In 1784 bleek het rugpositief in slechte staat te verkeren. Het pijpwerk brokkelde bij het stemmen af. Men vroeg de orgelmaker Bätz uit Utrecht om advies. Deze had het instrument reeds in onderhoud. In 1778 vroeg deze om het onderhoud na beeindiging van het compagnonschap met zijn twee broers. Bätz kreeg vervolgens opdracht vrij omvangrijke werkzaamheden uit te voeren. Het is te betreuren dat ook het contract met Bätz niet te vinden is. Een eerste bericht over deze zaak vinden wij in de "Boekzaal van de Geleerde Waereld", november 1785, pag. 618. Hier lezen we:

"Medemblik den 2. October (1785). Aan de vernieuwing van het Orgel, in de groote Kerk, alhier, is door den Wel Eerw. Heer A.C. Swaving, plechtig gedacht, in eene Leerrede over Ps. XXXIII: 1b, 2 Lof betaamt den oprechten Lovet den Heere met de Harpe, psalmzingethem, met luite ende met tiensnaarig instrument. Het zelve is door de kundige hand van den Heer Christopher Bätz (Orgel- en Clavesimbaalmaaker te Utrecht) merkelijk verbeterd, en met een geheel nieuw Rugpositief voorzien, bestaande uit de volgende registers:

Preastant           4' 

Holpijp               8'

Roerfluit             4'

Quint                  3'

Octaaf                2'

Sexqualter 2 sterk Discant         

Mixtuur 3, 4, 5, 6 st. gehalveert              

Trompet discant     8'

Dulciaan baskant    8'

Dit en het vernieuwde Werk door de Heeren Bruinier, Organisten te Enkhuizen, nauwkeurig geexamineert zijnde, heeft volkomen voldaan".

Naast het aanbrengen van een nieuw rugwerk gingen de werkzaamheden van Bätz nog verder. Er werd een geheel nieuw orgelbalcon gemaakt. Dit kwam te rusten op een viertal stenen kolommen. Op de grafsteen van Nelis Sijbesten Kuypers, overleden in 1667 staat hierover het volgende te lezen:

"Het orgels soet accoort mogt ons als grafnaelt weze. Daaronder ruste wij meer als een eeuw voor deze. Haar nieuwe steuncolom verdreef ons uyt dat sant. De meester van het graf, Jan Ham, boodt ons zijn handt en heeft aan 't kil gebeent dit graf ter woon gegeve. Dit zij te zijner eer op deze steen geschreve A 1784".

Ongelukkigerwijs is deze steen bij de kerkrestauratie van 1993 teruggeplaatst naar de plek waar het in 1785 moest verdwijnen!

Op 28 september 1785 is Bätz met zijn werk gereed. Daar het werk hem erg is tegengevallen, vraagt hij om een douceur. Hij spreekt nog over een verandering van de pijpen van het manuaal. Welke veranderingen dit zijn geweest wordt niet medegedeeld. De totale kosten van het werk beliepen 4.913 gulden 6 stuiver en 12 penningen. Het is vrijwel zeker dat toen ook de luiken zijn vervangen door de thans nog aanwezige gesneden vleugelstukken. In een inventaris van 13 maart 1799 worden de veranderingen van 1784/85 nog eens vermeld, compleet met dispositie van het rugwerk. Hierbij staat nog dat de bas van de Holpijp houten pijpen heeft, de Sesquialter 2 sterk is en dat de Mixtuur 2- 4 sterk zou zijn, hetgeen onjuist is. Ook wordt nog de opmerking gemaakt dat het borstwerk in zijn sterkte is gebleven.

In het jaar 1809 werd het werk gerepareerd door de orgelmaker J.W. Gerstenhauer uit Monnickendam. De kosten bedroegen f. 250,--. Het orgel werd in de vorige eeuw verder nog onderhouden door Knipscheer en later door Flaes en Brunjes. In 1853 wordt nog gesproken over de registers Sesquialter, Quiintadeen en Octaaf 4'. Waarschijnlijk gaat het hier om de betreffende stemmen van het manuaal.

De dispositie omstreeks deze tijd wordt door van Broekhuijzen in zijn dispositieverzameling medegedeeld.

Deze luidt dan als volgt:

 

Manuaal:

Prestant 8'
Bourdon 16'
Quintadeen 8'
Octaaf 4'
Superoctaaf 2'
Sesquialter 2 sterk
Mixtuur 4 sterk
Scherp
Trompet 8'

Borstwerk:

Holpijp 8'
Octaaf 4'
Superoctaaf 2'
Sesquialter 2 sterk disc.
Regaal 8'
Rugwerk:

Holpijp 8'
Prestant 4'
Roerfluit 4'
Quint 3'
Octaaf 2'
Sexqualter 2 sterk disc.
Mixtuur 3-6 sterk
Trompet 8' disc.
Dulciaan 8' bass

Speelhulpen:

2 afsluiters
koppel
tremulant
ventiel
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het jaar 1858 komen plannen om de na de brand van het jaar 1517 reeds slechts voor de helft verbouwde kerk te verkleinen ter sprake. Men is van mening dat bij een verkleining het orgel zeer ongunstig zal komen te staan. Op 31 januari 1859 werd besloten om tot verkleining van de kerk "in gotische stijl" over te gaan. Aan het gemeentebestuur werd verzocht de balgen van het orgel in de toren te mogen plaatsen.

De orgelmaker J.H. Overdiek te Medemblik werd opgedragen het instrument te verplaatsen naar de westmuur. Ook kreeg hij opdracht voor 300 gulden herstellingen te verrichten. Hieronder viel o.a. het veranderen van het klavier. In 1861 leed het orgel schade door blikseminslag. Verschillende pijpen waren gesmolten en de windbladen gebarsten. De orgelmaker van Dam uit Leeuwarden kreeg opdracht de schade te herstellen. Hoewel er sprake is van een zeer juiste en uitgebreide beschrijving van de toestand van het orgel kon deze niet in het archief worden teruggevonden. Blijkens de dispositieverzameling van M.H. van 't Kruijs zou deze reparatie een bedrag van 2000 gulden hebben gevergd. Slechts uit het instrument zelve kan worden opgemaakt welke werken van Dam uitvoerde. In het borstwerk kwam een gedektfluit 4 voet op de plaats van de octaaf 2'.

De sesquialter werd vervangen door de diskantpijpen van de octaaf 2' In het manuaal werd de Trompet 8' vernieuwd, de Scherp verwijderd, een Roerfluit 4' aangebracht, de Quintadeen veranderd in een Holpijp 8'. De grootste pijpen van de Bourdon 16' werden door houten vervangen. Uit plaatsgebrek werden deze buiten de kas geplaatst. Of de windlade geheel werd vernieuwd is niet duidelijk. Mogelijk bracht Bätz deze al aan. In ieder geval is de opstelling van het pijpwerk door van Dam gewijzigd.

Aan het rugpositief werden geen veranderingen aangebracht. Na de ingreep van van Dam hebben geen belangrijke werken meer plaats gevonden. De frontpijpen die oorspronkelijk met foelie waren beplakt, werden met aluminiumbrons bestreken. Tenslotte werd de manuaalkoppel voor ongeveer 15 jaren vervangen door een andere, die door een trede kon worden bediend.

In 1964/65 werden herstelwerkzaamheden aan het orgel uitgevoerd door de firma Flentrop te Zaandam. Het gehele werk werd schoongemaakt. Beschadigingen hersteld. De windlade van het borstwerk dat nog uitgestoken cancellen heeft, werd geheel opnieuw verlijmd. De manuaalkoppel werd weer in de oorspronkelijke toestand teruggebracht. De dispositie bleef ongewijzigd. Het pijpwerk werd in een temperatuur naar Andreas Werckmeister (omstreeks 1700) ingestemd. Uit de lengte van het pijpwerk viel op te maken dat een dergelijke temperatuur ook door Bätz in 1784/85 werd gebruikt. Zo behoort dit orgel tot een van de eersten, die in de oorspronkelijke stemming zijn teruggebracht.

 

De recente historie 1986 - 2000 

  • 1986 - Klaas Bolt bracht (op verzoek) in juli 1986 een bezoek aan het orgel en adviseerde de kerkvoogdij om vooruit lopend op een restauratie reparaties aan de balgen te verrichten.
     - Nader onderzoek bracht aan het licht dat de toestand van het orgel verre van optimaal was.
  • 1987 - De orgelcommissie van de Nederlands Hervormde kerk (OCNHK) deed op verzoek onderzoek naar de staat van het orgel en rapporteerde 24 augustus 1987
     - Door de kerkvoogdij werd 27 september 1987 Klaas Bolt verzocht op te treden als adviseur bij de restauratie.
  • 1988 Klaas Bolt overlegt met de fa. Flentrop en komt aan de hand van de offerte van die firma tot een totaal van f 522.000 - 24 mei; in een brief aan coll. van B&W vraagt de kerkvoogdij de restauratie van het orgel voor f 540.000 op te nemen in de meerjaren begroting.
  • 1989 i.v.m. snelle verslechtering van de toestand van de balgen wordt subsidie aangevraagd voor de restauratie van de windvoorziening. Toestemming deze uit te voeren wordt gegeven door de RDM als zijnde een deelrestauratie.  - restauratie balgen opgedragen aan- en uitgevoerd door Flentrop

   

Omdat door gebrek aan wind de klank van het Pieter Backer orgel steeds verder terugliep werd in 1989 besloten om alvast de balgen te restaureren.

Begin november werden alle vier de balgen gedemonteerd en uit de toren gehesen om naar de werkplaats van orgelbouwer Flentrop te Zaandam te worden vervoerd. Voordat het zo ver was hebben medewerkers van de gemeente Medemblik de balgenkamer uit elkaar gehaald en voorzien van inspectieluiken. Daardoor kan in de toekomst geregeld onderhoud plaatsvinden. Het windkanaal tussen toren en orgel was zo lek dat dit ook gedemonteerd moest worden. Een probleem was dat dit kanaal bij de torenrestauratie per abuis was ingemetseld zodat er eerst het nodige gesloopt moest worden. Daarna bleek dat alleen lederresten de zaak bij elkaar hielden. Een klein wonder dat het orgel tot die tijd toch nog redelijk geluid gaf!

Bij die restauratie werden de balgen geheel uit elkaar genomen, de houtverbindingen hersteld, scheuren in het hout gedicht, enkele houten delen vervangen, alles weer met een hoogwaardige lijm in elkaar gezet en het geheel van nieuw leer voorzien. Precies op tijd voor de kerkdiensten met Kerstmis 1989 werden de balgen weer in de toren geplaatst, een nieuwe windmachine gemonteerd en het geheel afgeregeld.

  • 1990 - wegens het overlijden van Klaas Bolt wordt Jan Jongepier benoemd tot adviseur. Deze voert overleg met de RDM en de fa. Flentrop.
  • 1991 - Jan Jongepier bedankt om persoonlijke redenen

 De restauratie van de kerk komt in zicht en beneemt daarmee het (financiële) uitzicht op de orgelrestauratie

  • 1992 - Als nieuwe adviseur wordt dhr. Cor Edskes benoemd. Deze voert overleg met de RDM alsmede met rest.cie en arch.buro i.v.m. de zaken die betrekking hebben op het orgel tijdens de kerkrestauratie.

Besloten werd het orgel binnen de kerk te laten om, na gereed komen van de kerk, een gebalanceerd oordeel te kunnen geven over de manier van restaureren die nodig is. Dit i.v.m. het klimaat in- en de akoestiek van de gerestaureerde kerk.

Een rapport betreffende het orgel en een raamplan voor de restauratie werd door dhr Edskes opgesteld met een aantal varianten v.w.b. de fasering van de restauratie.

Tijdens de restauratie van de kerk drongen enkele jongelui via de lege vensters de kerk binnen en richtten vernielingen aan het orgel aan. het betrof voonamelijk schade aan frontpijpen die door Flentrop kon worden hersteld. Vrij snel werden de jongens door de politie opgespoord en kon de schade worden verhaald.

  • 1993 - Een beschikking voor restauratie fase 1 ad f 189.598 wordt door de RDM afgegeven. Betaalbaarstelling in 1997 en 1998. 

Uitgangspunt van deze restauratie was de situatie te handhaven zoals deze in 1861 door Van Dam was achtergelaten.

  • 1994 - opdracht tot restauratie gegeven aan Flentrop, Formeel dient aangevangen te worden uiterlijk 31december i.v.m. gestelde voorwaarden van sponsors.
  • 1995 - maart demontage pijpwerk en laden
  • 1996 - herplaatsing opgehouden vanwege klimaat in de kerk. In de winter 95-96 bleek de luchtvochtigheid zo laag te worden dat gevreesd kon worden voor schade aan gerestaureerd werk.
  • 1997 - nadat er met beheersraad overeenstemming is bereikt over bevochtiging, alarmering en bewaking van het klimaat in de kerk werd het rugwerk teruggeplaatst.

In een eindkeuring werd het resultaat door de rijksdienst  kritisch beluisterd. De toenmalige directeur Hans Steketee van Flentrop orgelbouw demonstreerde daarbij het orgel. Onder meer Onno Wiersma van de Rijksdienst beoordeelde het resultaat als uitstekend wat leidde tot het verlenen van toestemming (en subsidie) om met de laatste fase van de restauratie te beginnen.

  • 1999 - Oktober 1999 worden de pijpen en windlade uit het orgel genomen en vervoerd naar de werkplaats van Flentrop. 

De grootste pijpen van het hoofdwerk bleven in de kerk.

Een pijpenmaker van Flentrop werkte in de kerk aan deze pijpen hij werkte o.a. de deuken in de frontpijpen weg, die bij een inbraak waren veroorzaakt.

De dispositie blijft ongewijzigd. Met één uitzondering voor wat betreft het Borstwerk. Daar werd de situatie van vóór 1861 gereconstrueerd. Van Dam verwijderde de sesquialter, plaatste een roerfluit 4' op de plaats van de octaaf 2' en vulde de leeggekomen plaats van de sesquialter op met de diskantpjpen van de octaaf 2'. Redenen om deze situatie te wijzigen  was dat, de roerfluit, direct achter de regaal, het stemmen  en de uitspraak van de achterligende registers belemmerde. Flentrop maakte een nieuwe sesquialter en pijpen voor de baskant van de octaaf 2. 

Hiermee was de dispositie van het borstwerk weer zoals in 1671.

 

Het uiterlijk van de orgelkas

 

De eikenhout imitatie waarin het orgel was geschilderd werd tijdens de kerkrestauratie overgeschilderd met een moderne blanke lak. Het resultaat was dat het toch al niet fraaie imitatie  er wel heel erg doods uit ging zien. In de subsidiering van de orgelrestauratie was geen post schilderwerk opgenomen. Bij de Rijksdienst was men bang voor discrepantie tussen klank en uiterlijk en had men besloten dat eikenimitatie moest worden gehandhaafd. Toen echter het rugwerk was gerestaureerd  bleek er juist een grote discrepantie te zijn ontstaan. Het fris klinkende Bätz rugwerk contrasteerde tegen de suffe eiken-imitatie. Overleg met dhr. Curvers van de Rijksdienst leidde tot het krijgen van subsidie om de orgelkassen te schilderen in de stijl die in 1785 was gehanteerd. Een imitatie van mahoniehout.  Het werk werd uitgevoerd door schildersbedrijf Polman uit Hoorn.Deze firma had twee jongedames, die restauratietechnieken in Italië hadden gestudeerd, aangenomen. De dames, Trees Knapen en Carla Kasemier, gingen enthousiast aan de gang en, terwijl Jan Ballintijn van Flentrop volop aan het intoneren was, werden oude verflagen verwijderd tot op de kleur van 1785. Bijzonder was de ontdekking op de panelen op het orgelbalkon. Daar kwamen resten met Imitaties van mahoniewortelhout en sierlijnen met imitatie van ivoor en ebbenhout tevoorschijn. Het mahoniewortelhout werd geïmiteerd van een echt fineer wat, op verzoek, door een Belgische gitaarbouwer werd opgestuurd! De foto’s verder op deze pagina getuigen van het vakmanschap van de beide dames.

 


Foto's


Dit tabblad toont het front van het orgel en als u klikt op de foto ziet u de kerk.


Foto: Orgelfront (Arnold de Greeuw)



De kerk


Foto: De kerk (Arnold de Greeuw)


Registers


Op dit tabblad een eenvoudige weergave van de registers geschikt voor gebruikers van de extended (uitgebreide) versie van dit orgel.

Voor alle voor Hauptwerk bijgemaakte registers en speelhulpen zie medembliknl"

  • De knop "Wind": schakelt de windmotor in.
  • De knop "Hoofdwerk": Het Hoofdwerk heeft geen tremulant op het echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een bijgemaakt die u met deze knop inschakelt.
  • De knop "Rugwerk": Het Rugwerk heeft geen tremulant op het echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een bijgemaakt die u met deze knop inschakelt.
  • De knop "Borstwerk": Het Borstwerk heef wél een opgenomen tremulant die u met deze knop inschakelt. Deze tremulant is vrij "Ruig" en gebruikers die een mildere tremulant wensen kunnen met de knop "Opgenomen/Gemoduleerd" tussen deze 2 soorten kiezen.

(Opmerking: De gemoduleerde tremulanten kunt u via de voicing naar u smaak inregelen.)
Met de 3 schuifjes rechtsboven kan het volume van de verschillende kanalen worden ingesteld

waarmee u in grote lijnen uw luisterpositie bepaalt.
Het 4e schuifje bedient de deurtjes van het Borstwerk en kan als een soort zweltrede gebruikt worden.

Alle schuifjes kunnen indien gewenst gekoppeld worden aan een zwelpedaal.

 



Foto: Register paneel extended (uitgebreide) versie


Schakelaars


De meeste elementen van dit tabblad behoeven eigenlijk niet zichtbaar de zijn maar voor geïnteresseerden geeft het toch een beetje een indruk wat er allemaal moet gebeuren om een sample set van deze omvang werkend te krijgen. Bedenkt u even dat achter elk (manuaal) knopje 54 lange, 54 lange release, 54 middel-release en 54 korte-release samples zitten en nog ongeveer evenveel voor de opgenomen tremulant. Voor het pedaal geldt hetzelfde echter steeds 30 stuks. Verder is nog nuttig om te weten dat als u rechts-klikt op een schakelaar dat u dan direct het juiste voicing-scherm kunt benaderen.

 

 



Foto: Schakelaars

 



In de kolom "Speelhulpen" vindt u nog een aantal knoppen:

  • Met de knop "Toetsgeluiden" kunt u kiezen of de toetsgeluiden wel of niet wilt horen.
  • Met de knop "Trekkergeluid" kunt u kiezen of de geluiden van de registertrekkers wel of niet wilt horen.
  • Met de knop "Ventiel" kunt u het legen van de balg laten horen. Het is alleen het geluid, de balg gaat niet echt leeg.
  • Met de knop "Dulciaan + Trompet" kunt u kiezen of de Dulciaan 8' bas en Trompet 8' disc. van het rugwerk wel of niet appart wilt kunnen bedienen.
  • Met de knop "Mixtuur Rw bas + disc." kunt u kiezen of de Mixtuur van het rugwerk wel of niet gedeeld wilt gebruiken.
  • Met de knop "Trompet Hw bas + disc." kunt u kiezen of de Trompet 8' van het hoofdwerk wel of niet gedeeld wilt gebruiken.
  • Met de knop "Manuaal BW origineel" kunt u kiezen of u enkele toetsen die de bouwer "vast" heeft gezet en waarvoor ook geen pijpen op de lade staan toch wilt gebruiken.

 

Toelichting: Op het echte orgel ontbreken van het Borstwerk de pijpen MIDI-Fis-42, MIDI-Gis-44 en MIDI-Gis-80. Als u uw klavier aansluit op het Keyboard "BORSTWERK ORG". Als u dit doet kunt u met de knop "Manuaal BW origineel" kiezen of u deze toetsen wel of niet gebruikt. Gebruikt u ze niet dan staan er in het scherm "5.Speeltafel org." drie gele driehoekjes bij de bewuste toetsen om aan te geven dat ze "stom" zijn. In werkelijkheid kunnen deze toetsen niet ingedrukt worden maar u begrijpt dat dit in Hauptwerk niet mogelijk is.

  • Via het knopje "INFO BORSTWERK" opent het Info scherm.

 


Foto: Info scherm


 

 


Virtuele Speeltafel extended


Door te klikken op de bovenste helft van de afbeelding wordt overgeschakeld naar de andere drie gebrandschilderde ramen van de kerk. Dit scherm wordt alleen gebruikt om de diverse extended (uitgebreide) manualen met uw console te verbinden. Rechtsklik op het te verbinden manuaal en volg de aanwijzingen van Hauptwerk. Goed om te weten:

  • Op het echte orgel loopt het Borstwerk van MIDI-41-F t/m MIDI-81-A waarbij, 42, 44 en 80 ontbreken.
  • Op het echte orgel loopt het Hoofdwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
  • Op het echte orgel loopt het Rugwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
  • Op het echte orgel loopt het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-59-B. (aangehangen aan het Hoofdwerk)

Om het orgel wat gemakkelijker te kunnen bespelen hebben we in de extended versie alle klavieren uitgebreid van MIDI-36-C t/m MIDI-89-F en het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-65-F.

 


 


De virtuele speeltafel (1)


De ramen op de foto hiernaast, van links naar rechts:
Raam 1: Dit raam werd in 1670 geschonken door de diaconie. Onder het opschrift is in grisaille de geschiedenis van "het penningske van de arme weduwe" uitgebeeld.
Raam 2: (gedeeltelijk afgebeeld) Dit raam draagt in het midden het stadswapen met het jaar 1681, geflankeerd door de wapens van de schenkers. Geheel beneden een voorstelling van Salomo's rechtspraak.
Raam 3: Dit raam boven het ingangsportaal is vervaardigd in 1902, ter gelegenheid van de restauratie.

 


Foto's ramen: Arnold de Greeuw


De virtuele speeltafel (2)


De ramen op de foto hiernaast, van links naar rechts:
Raam 4: Het meest oostelijke raam is geschonken door de stad Monnikendam in 1670. Boven het wapen en de naam van Monnikendam bevindt zich ook het wapen van de stad Medemblik.
Raam 5: (gedeeltelijk afgebeeld) Dit raam daarnaast is waarschijnlijk door burgemeesters en kerkmeesters van 1709 geschonken. Onder de troon van de stedenmaagd is het glas gemerkt: "S. v.d. Meulen fecit Ao 1709.
Raam 6: Dit raam is geschonken in 1671, door het Rijnschippersgilde. Bovenaan is de geschiedenis van de ark van Noach afgebeeld, onderaan een gezicht op Medemblik.

 


Foto's ramen: Arnold de Greeuw


Speeltafel origineel


Hier vindt u een zo nauwkeurig mogelijke representatie van de originele speeltafel. Om deze speeltafel goed te laten werken moet u de diverse manualen en het pedaal verbinden in Hauptwerk met de "keyboards" met als achtervoegsel "ORG". Dus het bovenste manuaal, het Borstwerk, verbindt u met "Borstwerk ORG" etc. Houd hierbij rekening met de start- en eindtoets en de lengte van de klavieren en het pedaal: Als u het moeilijk vind de klavieren en het pedaal te koppelen via deze foto, dan is er een andere manier om dit te bereiken via het Hauptwerk-menu Organ Settings / Keyboards... Links in het scherm wijst u dan het te koppelen manuaal aan en rechts drukt u op de knop "Auto-detect settings" en volgt de aanwijzingen op.

  • Op het echte orgel loopt het Borstwerk van MIDI-41-F t/m MIDI-81-A waarbij, 42, 44 en 80 ontbreken.
  • Op het echte orgel loopt het Hoofdwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
  • Op het echte orgel loopt het Rugwerk van MIDI-36-C t/m MIDI-84-C.
  • Op het echte orgel loopt het pedaal van MIDI-36-C t/m MIDI-59-B. (aangehangen aan het Hoofdwerk)

De deurtjes van het Borstwerk kunnen bijgesteld worden met behulp van het muis-wieltje. Door rechts te klikken op de deurtjes kunnen ze ook verbonden worden met een zweltrede. De register-knoppen van het rugwerk hebben we zichtbaar gemaakt op de console zonder knoppen omdat deze het beeld te veel zouden verstoren. De plaatjes zelf zijn nu a.h.w. de registerknoppen. De afsluiter links onder hebben we vervangen door de knop "Wind" wat de motor schakelaar is. De 2 messing knopjes onder het hoofdwerk zijn eigenlijk voor de manuaal koppel echter deze is vervangen door een knop rechtsonder "Koppel". (Hoofdwerk - Rugwerk)

  • Het originele pedaal is aangehangen en heeft geen vrije stemmen.

Ook hier vindt u weer de 3 schuifjes voor het volume van de 3 kanalen, Front, Middle en Rear.

 


Foto: De originele speeltafel


Windvoorziening


Op deze tabbladen een schematische voorstelling van de windvoorziening van dit orgel. Met de diverse schuifjes kunt u de aanvoer van wind regelen voor de balg en de diverse wind-laden. Met de "R" of reset knopjes kunt u weer terug naar de instellingen die ons inziens het beste voldoen. Met de knop "Sygsoft" rechtsonder kunt u alle 7 schuifjes in één keer resetten. 

Belangrijk: Mocht u besluiten om een deel van deze sample set niet te laden (b.v. uw computer RAM geheugen is te klein en u kiest ervoor om alle "Rear" samples weg te laten) dan vermindert het windverbruik met 33 % en dan wordt het orgel veel minder windgevoelig dan het in werkelijkheid is. Ga in dat geval naar Organ settings/Organ prereferences/Wind supply model en kies hier een waarde van ca. 150. In het geval u slechts één positie b.v. "Middle" laadt, (het windverbruik vermindert met 66 %) dan moet u deze waarde op ongeveer 300 % zetten om hetzelfde resultaat te verkrijgen. Vanzelfsprekend kunt u elke waarde kiezen als u het gedrag van het orgel niet prettig vindt. Met het vinkje op dit zelfde Wind supply model-tabblad kunt u de windvoorziening geheel uitschakelen.

 


Foto: Het windmodel




Systeemeisen


 


 

De computer

Vanzelfsprekend moet ook Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5 Advanced. Men zegt dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de "moeder" website hauptwerk.com vind u veel informatie hierover. Prerequisites. Het virtuele Pieter Backer orgel van Medemblik wordt geleverd op één 32 GB USB Stick. Tevens kan de set gedownload worden. De set is beveiligd met het Hauptwerk Protection System via de dongel van uw Hauptwerk programma. iLok systeem. Hieronder vindt u een tabel van het geheugengebruik. Op andere systemen kunnen deze waarden flink afwijken! Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat geheugen in beslag neemt.

 


 

De geluidskaart

Een goede geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer verzorgen. Ga voor meer informatie naar: Hauptwerk.com.

 


 

Klavieren

3 of 4 klavieren of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal of natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang. Er zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met Hauptwerk in de handel. In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v.

Sonarte orgels op maat

HSMuziek

Noorlander Orgelmakerij

Mixtuur

Bovenschen Virtual Organs

De knutselaars onder ons kunnen met behulp van electronica van b.v. MIDI-Hardware.com of MGB hun speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een zelfbouw orgel met Heyligers-manualen.

 


 

Luidsprekers/hoofdtelefoon

De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een (eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit gebied. Wat u beslist niet moet doen is Hauptwerk beluisteren via in de monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje computerluidsprekers van 10 Euro!

 


 

Tabel geheugengebruik in Hauptwerk 6 (ruimte nodig op de harddisk ca. 31 GB)



Betekenis van de kolommen:
A = Aantal geladen kanalen
B = Compressie toegepast? Groen = JA Rood = NEE
C = Bit-rate pijp samples
D = Multi release samples geladen? Groen = JA Rood = NEE
E = RAM geheugengebruik, Operating System niet meegerekend (GB)


De nrs. 1-2-3: (16 bit, gecomprimeerd single release) is mogelijk maar vinden wij van onvoldoende kwaliteit.
De nrs. 4-5-6: is de standaard Hauptwerk laadwijze 16 bit, gecomprimeerd en multi release.
De nrs. 7-8-9: is de laadwijze 16 bit, oncomprimeerd en multi release.
De nrs. 10-11-12: is de laadwijze 20 bit multi release gecomprimeerd.
De nrs. 13-14-15: is de laadwijze 20 bit multi release ongecomprimeerd. Dit heeft onze voorkeur als u over voldoende geheugen beschikt.
Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten mogelijk b.v. de pijp-samples op 24 bit laden en de geluiden op 16 bit. enz.
Als u er niet uit komt: mail naar hauptwerk.nl

 

 nr.  Omschrijving A B C D E
 1  (16 bit) met 1 kanaal geladen single release gecomprimeerd 1   16   3,5
 2  (16 bit) met 2 kanalen geladen single release gecomprimeerd 2   16   7
 3  (16 bit) met 3 kanalen geladen single release gecomprimeerd 3   16   11
 4  (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) 1   16   5,1
 5  (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) 2   16   10,2
 6  (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) 3   16   15,3
 7  (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd 1   16   7,5
 8  (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd 2   16   15
 9  (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd 3   16   22,5
 10  (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release   gecomprimeerd 1   20   7,8
 11  (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 2   20   15,6
 12  (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 3   20   23,5
 13  (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd 1   20   14
 14  (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd 2   20   28
 15  (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd 3   20   42


Edit >>


Demo's (met uitgebreide omschrijving onderaan deze pagina)



 


Opmerking bij de opnames:


Gerard de Wit uit Zwijndrecht studeerde orgel, klavecimbel en basso continuo aan het Rotterdams Conservatorium te Rotterdam en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij onder meer Bas de Vroome, Bernard Winsemius, Tini Mathot en Ton Koopman.
Christian Boogaard is organist van de Hervormde Gemeenten van Hoornaar, Schelluinen en Ameide.
Wim de Penning ontving vanaf zijn 7e jaar orgellessen van dhr. Jaap de Wit (vader van Gerard de Wit, zie demo's eerder op deze pagina) uit Zwijndrecht, later gevolgd door orgelstudie bij Herman van Vliet op de orgels van Oudewater, Woerden en Amersfoort.
Hij is als kerkmusicus verbonden aan de protestantse gemeente van Mijdrecht en heeft als dirigent de leiding over 2 gemengde koren, een cantorij en een jongerenensemble. Daarnaast is hij als organist verbonden aan kerken in Buurmalsen, Rumpt en de Breepleinkerk in Rotterdam.
Christian Brembeck (Berlijn) is een Duitse dirigent, pianist, organist en cembalist.
Christian Müller (Vilshofen a/d Donau) is een Duitse organist en koorleider van het Bisdom Passau.

 

Duur (m:s) Grootte (MB) Naam Temperament Registratie Wind
Model %
Front Midd Rear Gespeeld door
1:20 3,1 J.S. Bach Christus, der ist mein Leben BWV 1112 Origineel
 
Hw: Roerfluit 4' 100 36 67 62 Christian Müller
2:18 5,3 J.S. Bach Machs mit mir, Gott, nach deiner Güt BWV 957 Origineel
 
Hw: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur 2-3
Ped: Bourdon 16', Octaaf 8', Gedekt 8', Baziun 16', Ped-Hw
100 36 67 62 Christian Müller
4:08 9,5 J.S. Bach Valet will ich dir geben BWV 735 Origineel
 
Hw: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur 2-3, Fagott 16', Trompet 8', Hw-Bw
Bw: Prestant 8', Octaaf 4', Roerquint 3'
Ped: Bourdon 16', Octaaf 8', Gedekt 8', Baziun 16', Trompet 8' Ped-Hw
100 36 67 62 Christian Müller
2:04 4,8 J.S. Bach Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 690 Origineel
 
Prestant 8' Hw 100 36 67 62 Christian Müller
4:56 11,3 J.S. Bach Aus tiefer Not schrei ich zu dir BWV 687 Origineel
 
Prestant 8' Hw 100 36 67 62 Christian Müller
3:22 7,8 J.S. Bach O Lamm Gottes, unschuldig BWV 618 Origineel
 
linker hand: Rw Holpijp 8', Rw-Bw
rechter hand: Bw Prestant 8'
Pedal: Ped-Hw, Hw Trompet 8' (volume iets teruggenomen)
100 36 67 62 Christian Müller
1:20 3,1 J.S. Bach Vom Himmel hoch, da komm ich her BWV 738 Origineel
 
Hw: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur 2-3
Ped: Bourdon 16', Octaaf 8', Gedekt 8', Baziun 16', Ped-Hw
100 36 67 62 Christian Müller
3:08 7,2 Sweelinck Puer nobis nascitur Wiegleb
 
0:00 I. Choral in cantu - Regaal 8', Fluit 4'(BW)
0:41 II. Bicinium - Holpijp 8', Octaaf 4', Quint (HW)
1:23 III. Variatio - Holpijp 8', Fluit 4', Quint 1 1/2' (BW)
2:02 IV. Choral in tenore - Trompet 8'(Ped) / Holpijp 8', Octaaf 4', Sexq., Regaal 8' (BW)
100 10 43 100 Christian Brembeck
7:38 10,4 J.S. Bach Minuet Brandenburg-1 BWV1046 Wiegleb
 
Divers. Arrangement voor orgel W. Th. Best 100 10 43 100 Christian Brembeck
9:01 12,3 G. Muffat (1653 - 1704) Toccata septima Wiegleb
 
0:00 Part I Grave: Plena diverse
2:12 Part II Allegro: Plena diverse
3:05 Part III: Oct.4'(RW)+ Oct.4'(BW) played "Ottava bassa"/ Ped.: Bd.16', Oct.6'
4:32 Part IV Fuga: Plena diverse
6:30 Part V: Plena diverse
100 10 43 100 Christian Brembeck
14:36 20 J.S. Bach Aria variata BWV989 Origineel 0:00 Aria: HW: PR8, BD16 PED: OC8
2:02 I: BW: HP8 Trambl
3:20 II: HW: HP8, OC4
4:35 III: HW: HP8, RF4 BW(cf)Rp. 8', Fl4, Sex.
5:47 IV: Rp. 8'HW
7:16 V: HW: RF4'
8:16 VI: Solo: Pr. 8', Cornet HW / Pr. 8', Hp. 8', Fl. 4'BW / B. 16', Oct. 8' Pedaal
9:51 VII: Hp. 8', Fl. 4', Regaal 8' BW
10:52 VIII: Hp. 8', Oct. 2'HW
11:55 IX: Dulc./Tr. 8'RW
13:16 X: Plenum HW, RW, BW, Ped. + Koppels
100 10 43 100 Christian Brembeck
2:04 2,9 Susanne van Soldt Piece sans titre Ronden Origineel Borstwerk: Fluit 4'; Regaal 8' 100 24 27 100 Christian Brembeck
4:09 9,5 J.S.Bach Trio Sonate V BWV 529 deel 3 Allegro Silbermann RW: HP8,PR4,RF4,QU3,OC2,MI HW: PR8,HP8,OC4,RF4, QU3, OC2,MI Ped: OC8,TR8 (-6dB) 100 24 69 100 Gerard de Wit
5:55 13,5 J.S.Bach Trio Sonate V BWV 529 deel 2 Largo Silbermann RW: HP8 BW: RE8 Ped: GE8 Koppel Hw - BW 100 24 69 100 Gerard de Wit
6:47 15,5 J.S.Bach Canzona BWV588 Silbermann 0:00 HW PR8,HP8; BW HP8; Ped BD16,OC8
2:26 HW + OC2
100 24 76 100 Gerard de Wit
5:25 12,4 J.P.Sweelinck Baletto del granduca Middentoon 1/6 comma 0:00 Variatie I RW DU8,TR8
1:07 Variatie II HW HP8,OC2
2:07 Variatie III BW HP8,OC4
3:10 Variatie IV HW HP8,PR4,QU3,OC2,MI
4:15 Variatie V HW HP8,PR4,QU3,OC2,MI RW HP8,OC4 Koppel HW - RW
100 24 76 100 Gerard de Wit
2:33 5,85 D.Scarlatti Sonate 328 Silbermann RW HP8,PR4,RF4,MI; HW PR8,HP8,OC4,Mi BW HP8; HW-RW 100 24 76 100 Gerard de Wit
2:16 5,2 D.Scarlatti Sonate 287 Silbermann HW HP8,RF4; BW OC4,RE8 100 24 76 100 Gerard de Wit
6:22 14,6 J.Pachelbel Chaconne d moll Middentoon 1/6 comma RW HP8; PED GD8 100 24 76 100 Gerard de Wit
4:52 11,1 J.P. Sweelinck Echo fantasie in a Middentoon 1/6 comma RW HP8,RF4; HW HP8,OC2; BW RE8 100 24 76 100 Gerard de Wit
9:30 21,7 Peter Eilander Psalm 138 Origineel Divers 100 0 0 100 Christian Boogaard
4:35 10,5 G. F. Haendel Groot Allegro Concerto 10 Origineel Divers 100 24 43 100 Christian Boogaard
8:27 19,3 G. F. Haendel Allegro Concerto 10 Origineel Divers 100 24 43 100 Christian Boogaard
8:27 19,3 G. F. Haendel Adagio Concerto 10 Origineel Divers 100 24 43 100 Christian Boogaard
8:33 19,6 John Stanley Temple church suite Origineel Divers 100 17 39 100 Christian Boogaard
2:20 5,4 Wim de Penning Invention II Originele stemming Divers 100 22 39 100 Wim de Penning
3:58 9,1 Wim de Penning Invention I Originele stemming Divers 100 22 39 100 Wim de Penning
4:56 11,3 Wim de Penning Psalm 78 Koraalbewerking Originele stemming Hier wordt de extended versie gebruikt. 100 22 39 100 Wim de Penning
7:52 18 Wim de Penning Psalm 78 Variaties Originele stemming Hier wordt de originele versie gebruikt. 100 22 39 100 Wim de Penning
2:37 6,1 Wim de Penning: Meditation Originele stemming RW HP8; HW HP8; BW HP8; Alle koppels 100 22 39 100 Wim de Penning
2:44 6,3 Wim de Penning: Trumpet voluntary Originele stemming RW HP8, PR4, MIX, DU8, TR8; HW BD16, PR8, OC4, RF4, QU3, OC2, MIX, TR8; BW HP8, FL4, RE8; HW-RW; PED-HW; 100 20 39 100 Wim de Penning
2:06 4,8 Wim de Penning: Flute piece Originele stemming BW FL4 + Trem; RW RF4; HW HP8; Ped + HW. 100 22 39 100 Wim de Penning
2:11 5 Wim de Penning: Kort voorspel en koraal Psalm 116 Originele stemming Divers 100 20 39 100 Wim de Penning
5:40 13 Wim de Penning: Variaties over Hoor een heilig koor van stemmen Originele stemming Divers 100 20 39 100 Wim de Penning
3:04 7 J.F. Haendel-Fuga Originele stemming Divers 100 27 57 100 Gerard de Wit
5:02 11,5 J.L. Krebs Trio Es dur Silbermann Adagio: HW.HP8;RF4;QU3 RW.HP8;RF4 Ped.BD16;OC8;RW-BW;Ped-RW Allegro: RW.HP8;PR4;RF4 BW.HP8;OC4;RQ3;SO2;QU1 1/3;SE Ped.BD16;OC8;PR4 100 22 50 100 Gerard de Wit
6:36 15,1 D. Buxtehude Passacaglia BUXWV 161 Silbermann Divers 100 22 50 100 Gerard de Wit
3:52 8,9 J.S. Bach Nun danket alle Gott Origineel Divers 100 24 39 100 Christian Boogaard
4:40 10,7 J.S. Bach Erbarm dich mein, o Herre Gott Origineel HW: BD16;PR8;HP8 RW: HP8;PR4;RF4;QU3;OC2 BW: HP8;OC4;FL4;SO2;RG8 Ped: PR4 Ped+HW; Ped+RW; RW+BW 100 24 43 100 Christian Boogaard
7:52 12,6 J. Zwart Wilhelmus Origineel Opname naar aanleiding van Koningsdag 2021 100 24 39 100 Christian Boogaard
4:11 9,8 J.S. Bach BWV-647 Origineel HW: PR8; RW: PR4;RF4;OC2 BW:HP8;OC4;FL4;SO2 Ped: PR4. c.f. Ped + RW; RW + BW 100 20 39 100 Gerard de Wit
1:35 3,7 J.S. Bach BWV-646 Origineel RW: HP8;DU8/TR8 BW: HP8;FL4: Ped:OC8 c.f. Ped + RW. 100 20 39 100 Gerard de Wit
31:49 9 J.S. Bach BWV-645 Origineel RW: HP8;RF4 BW: HP8;RG8: Ped:OC8 c.f. Ped + BW. 100 20 39 100 Gerard de Wit


Uw bent een inwoner van de Europese Unie



Alleen download:
EUR: 298.00


USB-stick + download:
EUR: 317.00

Informatie vooraf


#Op deze pagina vindt u de download informatie voor gebruik in Hauptwerk 7

Let op: Onderstaande bestanden kunnen niet gebruikt worden in hauptwerk versie 4 of nog oudere versies.

Lees voordat u gaat installeren eerst even de opmerkingen bij "Algemeen" onderaan deze pagina.


Download


Download gegevens voor de Sygsoft sample set Pieter Backer Medemblik.
Gebruik de volgende links om het orgel te downloaden:

1e: Backer-Medemblik-13.part01.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum 21F7B2515619A46315A623F98662A2F5 Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/1AlBSEi3UwsRUqMwPMGerZU3CQ93zy5Hd/view?usp=sharing

2e: Backer-Medemblik-13.part02.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum EB87D9AB31870A77121CBF9D20A34AC3 Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/14BzrdXmhHAEQ_iQeCVPyQOTtKeVHLjdu/view?usp=sharing

3e: Backer-Medemblik-13.part03.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum 6420C350139D0C441E7B28675ACFDB8B Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/1p6qP1de7uIFDXxnIk6Jn-NUmcdPRt4Pd/view?usp=sharing

4e: Backer-Medemblik-13.part04.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum BC419EE6352543507C1EDF9D3BF1E149 Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/1Dwks8QIlj0rMRrizi-6Jxve1mPWBZl0t/view?usp=sharing

5e: Backer-Medemblik-13.part05.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum 2AEF8ED909B7DB39DC4E6F3DA8801318 Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/1ufP1IZPqt9G-Xb-UzVXB-KeRRVwLqpys/view?usp=sharing

6e: Backer-Medemblik-13.part06.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum 1497646CE1BBF074C2F3B45565109E94 Size 3,9 GB
https://drive.google.com/file/d/1n9BBMcolGIZqRgxSbbyJEWmzMBrInwIi/view?usp=sharing

7e: Backer-Medemblik-13.part07.CompPkg_Hauptwerk_rar MD5: Checksum 09D5C645324E85FD63FF19D1809E1E47 Size 3,1 GB
https://drive.google.com/file/d/1VbQ__TTisJAtFEooFPPUvpuWNMYm4sw4/view?usp=sharing

8e: Niet beslist nodig: de inhoud van de bijgeleverde Medemblik-Demo-DVD-versie-2022-02-12: MD5 Checksum 0EED6B0518967742B6200E093FF29AD4 Size 1,85 GB
https://drive.google.com/file/d/1CtnvPKMTf8WhAaLVZsUV3NpTnkSFxerp/view?usp=sharing


Algemeen


Algemeen: 

 

Bedenk dat het downloaden van deze grote bestanden veel tijd kan kosten afhankelijk van uw internet-aansluiting.

Aangezien er een downloadlimit van 750 GB per dag geldt kunt u soms een melding krijgen dat u het een dag later nog eens moet proberen. Onze verontschuldigingen hiervoor.

Belangrijk: Download de nieuwste licensing packages file https://www.hauptwerk.com/licensingpackages/
Start Hauptwerk V (of hoger) op en installeer dit bestand via menu File | install organ, temperament or impuls response reverb ... Hauptwerk "leert" hiermee welke beveiligde sets op dit moment in de markt zijn.

Voor gebruikers van Hauptwerk 5 of hoger:
1. Zorg dat Hauptwerk niet geladen is.
2. Open uw iLok account en kies Licenses / Redeem Activation code en knip en plak de veel-cijferige code in het schermpje.
3. Activeer uw licentie naar iLok Cloud of naar de iLok dongle. In het laatste geval: plaats de dongle daarna op de Hauptwerk PC.
Het blijkt dat deze regel niet voor iedereen even duidelijk is.
     3a: Ga naar uw iLok account (log indien nodig in) en selecteer één van de nieuwe regels.
     3b: Uiterst rechtsboven in het iLok-schermpje staat een grijs/groen vinkje. Als u hier overheen gaat met de muis ziet u de tekst "Activate licenses". Klik op dit vinkje en u krijgt een nieuw schermpje te zien.
     3c: Klik op Activate en Ok. Nu wordt het vinkje in het vorige scherm groen.
     3d: Dubbelklik nu op de regel waar u mee bezig bent en in het scherm dat dan opent moet op de bovenste regel "License status active" staan.
     3e: Herhaal zo nodig het bovenstaande voor de andere gekocht orgels.
4. Start Hauptwerk weer en u kunt het orgel installeren en gebruiken.
 


Let na het downloaden ook op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laad deze files in dezelfde map en
3. Verander niets aan de bestandsnamen en
4. Pak niets met de hand uit.
5: Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te downloaden vanaf http://www.winmd5.com of http://www.fastsum.com/
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's component installer.
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen scroll dan naar het einde van de log file (deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om te zien wat er fout gaat.
Meestal mist er een bestand, of er staat een bestand in de verkeerde map of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de systeem informatie betreffende het te verwachten geheugengebruik etc.

Mail naar info@hauptwerk.nl als er problemen optreden, we proberen u te helpen.

Wilt u ons ook even mailen als alles goed gelukt is of als u (taal)fouten of ander onjuistheden tegenkomt?

Terug naar boven