Instrumenten
Flentrop Grote- of Sint Janskerk Schiedam
Geschikt voor Hauptwerk versie: 5 (of hoger)
Dit neo-barok orgel (1975) met romantische invloeden, heeft 40 + 15 stemmen verdeeld over 3 + 1 manualen en pedaal.
Uitgebreide informatie is te vinden onder de tab: "Historie".
Dispositie
Vetgedrukte stemmen en speelhulpen zijn bijgemaakt voor hauptwerk
Hoofdwerk C-f''' (Hauptwerk g''') |
Rugwerk C-f''' (Hauptwerk g''') |
||
Prestant Octaaf Holpijp Octaaf Fluit Quint Octaaf Mixtuur Scherp Cornet Trompet Trompet Tremulant |
16' 8' 8' 4' 4' 3' 2' IV - V IV V 16' 8' |
Prestant Gedekt Prestant Roerfluit Octaaf Mixtuur Sesquialter Dulciaan Tremulant |
8' 8' 4' 4' 2' IV - V II B/D 8' |
Bovenwerk C-f''' (Hauptwerk g''') |
Récit Expressif C-g''' | ||
Baarpijp Quintadeen Roerfluit Roerfluit Nazard Woudfluit Tertiaan Flageolet Vox Humana Cymbelster Nachtegaal Tremulant |
8' 8' 8' 4' 3' 2' 1 3/5' 1' 8' I - III |
Flûte Harmonique Bourdon Viole de Gambe Voix Célèste Flûte Octaviante Viola Quinte Basson Hautbois Trompette Clarinette Voix Humaine Carillion Tremulant |
16'/8'/4' 16'/8'/4' 16'/8'/4' 8' 8'/4'/2' 8'/4'/2' 3' 16'/8'/4' 16'/8'/4' 8' 8' I - III |
Pedaal: C-f' | Koppels: | ||
Prestant Bourdon Roerquint Prestant Bourdon Roerquint Octaaf Mixtuur Fagot Bazuin Trompet Klaroen |
16' 16' 12' 8' 8' 6' 4' V 32' 16' 8' 4' |
Ped-HW Ped-RW Ped-BW Ped-Récit HW-RW HW-BW HW-Récit RW-Récit BW-Récit |
Speelhulpen: |
Tremulant Hoofdwerk Tremulant Rugwerk Tremulant Bovenwerk Tremulant Récit Toetsgeluid Trekkergeluid Motor Tremulant soort Sesquialter bas/disc. Volume regelaar front Volume regelaar midden Volume regelaar achter |
Drie kanalen techniek
Alle gebruikte samples zijn vanuit 3 posities in stereo (24 bit 96kHz) opgenomen.
De set wordt geleverd in de door Sygsoft uitgedachte 3-kanalen techniek waarbij het voor de gebruiker mogelijk is de luisterpositie zelf in te stellen.
Er zijn 3 posities te weten:
1: Front, zeer dichtbij het orgel opgenomen. U hoort hier een zeer directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
2: Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de frontopname gebruikte afstand.
3: Achter (Rear), ver weg van het orgel, (ook) te gebruiken als surround.
Door middel van 3 schuifjes (0 - 100%) kan een mix gemaakt worden van de drie posities naar eigen smaak. Het 4e schuifje met het onderschrift "IV" is de zweltrede van Récit Expressif.
Meer informatie hierover zie de tab: "Systeemeisen".
Tenslotte
De opnames voor deze sample set zijn gemaakt in october 2018.
Opname kwaliteit 96 kHz 24 bit. Voor de set gereduceerd tot 48 kHz 24 bit.
Aantal microfoons: 6.
Aantal samples in deze set verwerkt: 39.847
Aantal regels in de Organ Definition File (ODF): ca. 2.282.130
Werkverdeling:
Christian Boogaard: Noise reduction, inregelen windmodel, intonatie, demo's en artistieke adviezen.
Johan van der Waal van Dijk: verwerking van de samples en technisch advies.
Rietje Raatgeep: Administratie en PR
Fred de Jong: Lay-out, extra controle samples, loops, ODF alsmede het aanpassen van de website en algehele leiding.
Gezamenlijk ongeveer 2000 uur arbeid.
Fred de Jong mei 2020.
Het Niehoff-orgel
De oudste vermelding van een orgel dateert uit 1498, toen Albert Dirckz werd herbenoemd tot organist van de Grote Kerk. Rond 1550 bouwde de befaamde orgelbouwer Hendrik Niehoff een nieuw instrument bestaande uit Hoofdwerk en Rugwerk. De kassen waren voorzien van fraai beschilderde luiken. In 1680 breidde Appolonius Bosch het orgel uit met een bescheiden Bovenwerk. Vermoedelijk werden toen ook de windladen vervangen en gezien de aanbrenging van het jaartal "1680" tussen de pijpenvelden van Hoofd- en Rugwerk, is toen ook de frontindeling gewijzigd. ln 1712 breidde Jacob Cools het orgel uit met een vrij pedaal, aangebracht in nieuwe zijkassen. De forse pedaalvelden gaven het front door de ontstane breedtewerking een ander aanzicht. De ornamentiek tussen hoofdkas en pedaalkassen werd in 1724 aangebracht door de Rotterdamse beeldhouwer Alexander Pluskens. Beeldhouwer Français van Douwe vervaardigde het snijwerk op de pedaalkassen en het hoofdwerk. Ook het beeld op de middentoren van de bazuinblazende engel is van zijn hand. Rudolph Garrels bracht in 1737 een vijfde balg aan en een nieuw pedaalklavier.
Vermoedelijke dispositie toen
Manuaal | Rugpositief | Bovenwerk | Pedaal |
Prestant 16' D Prestant 8' Holpijp 8' Octaff 4' Quint 3' Octaff 2' Gemshoorn 2' Sexquialter 2 st. Mixtuur 2-3 st. Scherp 2-3 st. Cornet 6 st D Trompet 8' |
Holpijp 8' Prestant 8' D Prestant 4' Octaaff 2' Quint 1 1/2' Octaaf 1' Sexquialter 3stD |
Baarpijp 8' Quintadeen 8' Tolkan 4' Vox Humana 8' |
Subbas 16' Bordon 16' Prestant 8 Quint 6' Octaaf 4' Trompet 16' |
Het orgel heeft de 19e eeuw vrij ongeschonden doorstaan. Naast het gebruikelijke onderhoud werden slechts geringe wijzigingen aangebracht.
Het Standaart-orgel
Aan het begin van de 20e eeuw was een nieuwe restauratie noodzakelijk geworden. In 1915 adviseerde toenmalig organist van de Grote Kerk Hendrik Jan Pieter Textor (1847-1929), (leerling van Samuel de Lange sr.) het orgel te laten restaureren door de Schiedamse orgelfirma Standaart. Textor was ongetwijfeld gecharmeerd geraakt van de moderne, industriële orgelbouw zoals Standaart deze praktiseerde. De vele kerk- en theaterorgels die Standaart leverde in de regio (o.a. NPB-kerk en Passagetheater Schiedam, Stadhuishal Rotterdam, div.orgels in Vlaardingen) werden gebouwd volgens het toen moderne pneumatische systeem, voorzien van vele speelhulpen en een gemakkelijke bespeelbaarheid. Niet gehinderd door historisch besef werd het Niehoff orgel afgebroken en vervangen door een nieuw pneumatisch orgel, geplaatst achter het oude front. De hoofdwerk-kas werd daartoe uitgediept en verbreed om plaats te bieden aan Hoofd- en Zwelwerk. De overbodig geworden rugwerk-kas bood voortaan ruimte voor muziekboeken. Van het oude Niehoff-pijpwerk werd de Baarpijp 8', Quintadeen 8' en een gedeelte van de Octaaf 4' (pedaal) opnieuw gebruikt.
De dispositie was
Hoofdwerk | Bovenwerk | Pedaal | |
Bourdon 16' D Prestant 8' Roerfluit 8' Octaaf 4' Quint 2 2/3' Octaaf 2' Cornet 6 st. Mixtuur 5 st. Trompet 8' |
Quintadeen 16' Voolprestant 8' D Holpijp 8' Openfluit 8' Prestant 4' Fluit 4' Woudfluit 2' Terts 1 3/5' Hobo 8' |
Prestant 16' Subbas 16' Prestant 8 Octaaf 4' Fluit 2' Trombone 8' |
Diverse koppels en speelhulpen |
Tijdens de kerkrestauratie van 1945-1948 werd het orgelfront gerestaureerd, waarbij de originele beschildering weer naar voren kwam. De fa. Flentrop voerde herstelwerkzaamheden uit in 1952. Na 50 jaar was het "Standaart-apparaat", zoals organist Jacques P. Bekkers het noemde, uitgespeeld. Men had toen al lange tijd het voornemen met gebruikmaking van de historische kassen een nieuw mechanisch orgel te bouwen.
Het Flentrop-orgel
In 1970 besloot de hervormde gemeente om een nieuw orgel te laten bouwen en dank zij de financiële steun van een instelling kon men tot aankoop overgaan.
In 1971 werd aan Flentrop Orgelbouw B.V. te Zaandam de opdracht gegeven. Flentrop bouwde een nieuw orgel in de oude kas van Niehoff (16e eeuw) en de pedaalkassen van Jacob Cools (1712), waarin Standaart in 1919 een pneumatisch orgel had gebouwd. Wat nog restte van het oude pijpwerk is bij de herbouw opnieuw gebruikt. In 1975 werd het instrument opgeleverd. Qua klank sluit het nieuwe instrument zoveel mogelijk aan bij de oud-nederlandse traditie. Daartoe is o.a. het pijpwerk vervaardigd uit orgelmetaal met een hoog loodgehalte. In 1994 vond een her-intonatie en een verandering van stemming van het instrument plaats. De Werkmeister-III stemming werd vervangen door een gelijkzwevende stemming, de winddruk werd verlaagd en intonatiecorrecties werden uitgevoerd. Deze werkzaamheden werden verricht door Flentrop Orgelbouw onder adviseurschap van ir. H. Kooiker. De her-ingebruikname vond plaats op 29 juli 1994. In 2006 werd door Herman Pelgrim een Cymbelster geplaatst.
In 2011 is er door de firma Van Den Heuvel groot onderhoud uitgevoerd in samenwerking met Herman Pelgrim. Het pedaal werd uitgebreid met een nieuw gemaakte Roerquint 12' en een Prestant 16' afkomstig uit het orgel van de Magnalia Dei Kerk te Schiedam.
Nadat in november 2011 genoeg geld was ingezameld kon begin 2012 begonnen worden met het realiseren van een uitbreiding met een pedaalregister Fagot 32 voet. Deze werd op de nieuwe mechanische laden achter de oude pedaalkassen geplaatst. De werkzaamheden vonden plaats onder advies van de Schiedamse orgelbouwer Herman Pelgrim. Tijdens het Koninginnedagconcert van 2012 werd de Fagot officieel in gebruik genomen.
In 2014 werd een offerte gemaakt voor uitbreiding van het orgel met een 4e manuaal als zwelwerk. Hiervoor heeft men (nog) geen middelen vrij kunnen maken echter Sygsoft heeft gebruikmakend van samples van één van onze andere sample sets toch dit zwelwerk bijgemaakt ongeveer zoals het in de offerte was aangegeven. Op deze manier kunt u zich toch indenken hoe het had kunnen gaan klinken of misschien in de toekomst zal gaan klinken.
Registers
Op dit tabblad een eenvoudige weergave van de registers geschikt voor gebruikers van één touch-screen. Alle voor Hauptwerk bijgemaakte registers en speelhulpen zijn hier onderstreept weergegeven.
- De knop "Motor" schakelt de windmotor in.
- De knop "Tremulant Manuaal I": Het Hoofdwerk heeft geen tremulant op het echte orgel maar voor de liefhebber hebben we er een bijgemaakt.
- De knop "Nachtegaal" is een opname van deze stem op het door Herman Pelgrim gemaakt koororgel in deze kerk. We hebben geprobeerd dit aantrekkelijke koororgel ook op te nemen voor Hauptwerk maar het geluid van de motor liet dit niet toe.
Met de linker 3 schuifjes rechtsboven kan het volume van de verschillende kanalen worden ingesteld waarmee u in grote lijnen uw luisterpositie bepaalt. Schuifje 4 is de zweltrede van manuaal IV. Deze schuifjes kunnen indien gewenst gekoppeld worden aan een zwelpedaal. Een aantal stemmen hebben rechts van de knop een rode/gele LED. U kunt op deze LED klikken zodat de tremulant van deze stem verandert van "Opgenomen = geel" naar "Gemoduleerd = rood". Met de knop "Tremulant opgenomen/gemoduleerd" op het tabblad "Schakelaars" kunt u alle LED's in één keer omzetten. Deze LED's en knop zijn niet in de "Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft. Het Récit Expressif bestaat voor een groot deel uit samples die lopen van MIDI 24 tot MIDI 103 dus twee octaven meer dan het klavier toetsen bevat. Met de knoppen 16/8/4 of 8/4/2 kiest u welk deel u wilt gebruiken, 2 of 3 tegelijk is ook toegestaan. De tremulant van deze stemmen is, op de Voix Humaine na, gemoduleerd dus niet opgenomen.
Schakelaars
De meeste elementen van dit tabblad behoeven eigenlijk niet zichtbaar de zijn maar voor geïnteresseerden geeft het toch een beetje een indruk wat er allemaal moet gebeuren om een sample set van deze omvang werkend te krijgen. Bedenkt u even dat achter elk (manuaal) knopje 56 (80/IV) lange, 56 (80/IV) lange release, 56 (0/IV) middel-release en 56 (80/IV) korte-release samples zitten en nog ongeveer evenveel voor de opgenomen tremulanten. Voor het pedaal geldt hetzelfde echter steeds 30 stuks. Verder is nog nuttig om te weten dat als u rechts-klikt op een schakelaar dat u dan direct het juiste voicing-scherm kunt benaderen.
- Met de knop "Tremulant opgenomen/gemoduleerd" kunt u alle LED's van het Registerpaneel en de rood/witte hoekjes van de registerplaatjes op de tabbladen "Links" en "Rechts" in één keer omzetten. Deze LED's, hoekjes en knoppen zijn niet in de "Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft.
- Met de knop "Sesquialter Gescheiden/Gekoppeld" kunt u kiezen of de Sesquialter geheel of gedeeld wordt ingeschakeld. (Gedeeld is origineel).
- Met het schuifje "Célèste 8' Tuning" kunt u de zweving van de Célèste 8' instellen.
"+" (100) = maximaal te hoog gestemd
"nom" (72) = door ons ingestelde nominale waarde
"0" (50) = geen onstemming
"-" (0) is zweving omlaag zoals b.v. gebruikt wordt bij een Unda Maris.
- Met het knopje "Reset" zet u het schuifje weer op de nominale stand
Virtuele speeltafel
Dit scherm wordt alleen gebruikt om de diverse manualen met uw console te verbinden. Rechtsklik op het te verbinden manuaal en volg de aanwijzingen van Hauptwerk.
Foto: Virtuele speeltafel
Wind
Links/Rechts
Deze tabbladen kunnen gebruikt worden als u twee touchscreens gebruikt. De met onderstreepte tekst gemerkte knoppen zijn niet origineel. De rood/witte vlakjes link op sommige registerplaatjes zijn schakelaars die dezelfde functie hebben als de rood/gele LED's op het hierboven beschreven tabblad "Registers" echter hier is rood = Opgenomen tremulant en wit = Gemoduleerde tremulant. Met de knop "Tremulant opgenomen/gemoduleerd" kunt u alle rood/witte hoekjes van de registerplaatjes op de tabbladen "Links" en "Rechts" in één keer omzetten. Deze hoekjes en knoppen zijn niet in de "Registration" tabel van deze sample set opgenomen. Wel worden de instellingen onthouden die u de laatste keer gebruikt heeft.
Systeemeisen
- een moderne snelle computer Windows 10 64 bit minimaal 32 GB RAM
- goede geluidskaart
- 3 of 4 klavieren of keyboards met (30-tonig) pedaal òf electronisch orgel met MIDI uitgang
- goede kwaliteit luidsprekers/hoofdtelefoon
De computer
Een moderne snelle computer met minimaal 32 GB RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5.0.1 Advanced Men zegt dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de "moeder" website hauptwerk.com vind u veel informatie hierover. Prerequisites. Het virtuele Flentrop orgel van Schiedam wordt geleverd op één 64 GB USB Stick. Tevens kan de set gedownload worden. De set is beveiligd met het Hauptwerk Protection System via de dongel van uw Hauptwerk programma. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het iLok systeem. Hieronder vindt u een tabel van het geheugengebruik. Op andere systemen kunnen deze waarden afwijken!
Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat geheugen in beslag neemt.
De geluidskaart
De geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer verzorgen. Ga voor meer informatie naar: Hauptwerk.com.
3 of 4 toetsenborden of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal of natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang.
Er zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met Hauptwerk in de handel. In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v
HSMuziek
Noorlander Orgelmakerij
Mixtuur
Bovenschen Virtual Organs
De knutselaars onder ons kunnen met behulp van electronica van b.v. MIDI-Hardware.com of MGB hun speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een zelfbouw orgel met Heyligers-manualen.
Luidsprekers/hoofdtelefoon
De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een (eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit gebied. Wat u beslist niet moet doen is Hauptwerk beluisteren via in de monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje computerluidsprekers van 10 Euro!
Tabel geheugengebruik in Hauptwerk 5
(ruimte nodig op de harddisk ca. 40,5 GB)
Betekenis van de kolommen:
A = Aantal geladen kanalen
B = Compressie toegepast? Groen = JA Rood = NEE
C = Bit-rate pijp samples
D = Multi release samples geladen? Groen = JA Rood = NEE
E = RAM geheugengebruik, Operating System niet meegerekend (GB)
De nrs. 1-2-3: (16 bit, gecomprimeerd single release) is mogelijk maar vinden wij van onvoldoende kwaliteit.
De nrs. 4-5-6: is de standaard Hauptwerk laadwijze 16 bit, gecomprimeerd en multi release.
De nrs. 7-8-9: is de laadwijze 16 bit, oncomprimeerd en multi release.
De nrs. 10-11-12: is de laadwijze 20 bit multi release gecomprimeerd.
De nrs. 13-14-15: is de laadwijze 20 bit multi release ongecomprimeerd. Dit heeft onze voorkeur als u over voldoende geheugen beschikt.
Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten mogelijk b.v. de pijp-samples op 24 bit laden en de geluiden op 16 bit. enz.
Ook het weglaten van Récit is een groot verschil. Wel jammer van het verlies aan mogelijkheden dan.
Als u er niet uit komt: mail naar hauptwerk.nl
nr. | Omschrijving | A | B | C | D | E |
1 | (16 bit) met 1 kanaal geladen single release gecomprimeerd | 1 | 16 | 5,5 | ||
2 | (16 bit) met 2 kanalen geladen single release gecomprimeerd | 2 | 16 | 11 | ||
3 | (16 bit) met 3 kanalen geladen single release gecomprimeerd | 3 | 16 | 16 | ||
4 | (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) | 1 | 16 | 9 | ||
5 | (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) | 2 | 16 | 18 | ||
6 | (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Standaard Hauptwerk) | 3 | 16 | 26,9 | ||
7 | (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd | 1 | 16 | 13 | ||
8 | (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd | 2 | 16 | 26 | ||
9 | (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd | 3 | 16 | 39 | ||
10 | (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd | 1 | 20 | 13,5 | ||
11 | (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd | 2 | 20 | 26 | ||
12 | (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd | 3 | 20 | 40 | ||
13 | (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release ongecomprimeerd | 1 | 20 | 16,5 | ||
14 | (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd | 2 | 20 | 33 | ||
15 | (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release ongecomprimeerd | 3 | 20 | 50 |
Demo's
Demos uitgelicht
Opmerking bij onderstaande opnames:
Gerard de Wit uit Zwijndrecht studeerde orgel, klavecimbel en basso continuo aan het Rotterdams Conservatorium te Rotterdam en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij onder meer Bas de Vroome, Bernard Winsemius, Tini Mathot en Ton Koopman.
Christian Boogaard is organist van de Hervormde Gemeenten van Hoornaar, Schelluinen en Ameide.
Karel van Ingen is organist in Almere Buiten en in Barneveld. Hij volgt orgel lessen bij Ab Weegenaar in Kampen.
Fred de Jong is moderator van deze website.
Wim de Penning ontving vanaf zijn 7e jaar orgellessen van dhr. Jaap de Wit (vader van Gerard de Wit, zie demo's eerder op deze pagina) uit Zwijndrecht, later gevolgd door orgelstudie bij Herman van Vliet op de orgels van Oudewater, Woerden en Amersfoort.
Hij is als kerkmusicus verbonden aan de protestantse gemeente van Mijdrecht en heeft als dirigent de leiding over 2 gemengde koren, een cantorij en een jongerenensemble. Daarnaast is hij als organist verbonden aan kerken in Buurmalsen, Rumpt en de Breepleinkerk in Rotterdam.
Carson Cooman (1982) is een Amerikaanse componist en organist.
Christian Brembeck (Berlijn) is een deutse dirigent, pianist, organist en cembalist.
Nr. | Duur (m:s) | Grootte (MB) | Naam | Temperament | Registratie | Wind Model % |
Front | Midd | Rear | Gespeeld door |
79 | 3:13 | 7,4 | G.F.Hëndel Arrival of the Queen of Sheba | Origineel | HW: Pr 16, Pr 8, Oct 4, Quint 3, Oct 2, Mixt, Scherp RW: Ged 8, Pr 4, Sesq, Dulciaan Ped: B 16, Pr 8, Oct 4, Mix, Trompet 8 |
100 | 20 | 20 | 100 | Christian Brembeck |
78 | 6:49 | 15,6 | Karel van Ingen Psalm 90 | Origineel | 0:00 Introductie. 3:30 Variatie. 5:00 Koraal. Bladmuziek van deze compositie |
100 | 39 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
77 | 3:15 | 4,5 | J.S. Bach Herr Jesu Christi dich zu uns wend BWV655 | Origineel | BW: QU8 RF4 NA3 VH8 HW: HP8 FL4 QU3 Ped: BD16 PR8 | 100 | 20 | 100 | 100 | Christian Brembeck |
76 | 2:08 | 2,95 | J.S. Bach Komm Gott Schöpfer Heiliger Geist BWV 667 | Origineel | HW: alle grondstemmen, MX RW: alle grondstemmen, MX, SQ RW - HW Ped: alle grondstemmen, BD16, RQ12 en RQ6, alle Tongwerken (uitgezonderd FG32), CF in oktaven gespeeld |
100 | 20 | 100 | 100 | Christian Brembeck |
75 | 5:13 | 7,2 | Jean Alain Variations sur un thème de Clement Janequin | Origineel | 0:00 Aria: BW VH8, BP8 RW GD8 1:01 Var I: RW DU8 HW HP8, HW-Ped 2:08 Var II: BW BP8, RF8 RF4, NA3, TN 1 3/5 RW GD8, RF8 HW HP8, FL4, PR8 RW-Ped 3:50 Var III/Coda: Ongeveer dezelfde registratie |
100 | 0 | 20 | 100 | Christian Brembeck |
74 | 9:08 | 21 | J.S.Bach Pièce d'Orgue BWV 572 | Origineel | 0:00 Très vitement 1:40 Grave 7:28 Lentement |
100 | 50 | 55 | 100 | Gerard de Wit |
73 | 3:19 | 7,6 | Jan Nieland Postlude Te Deum laudamus (1954) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
72 | 4:51 | 11,1 | Hari Bayani Organ Sonata No.1 (2010) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
71 | 15:43 | 40 | Lothar Graap 10 kleine leichte Orgelstücke GWV 821 (2020) | Origineel | 0:00 Präludium in C 1:35 Fanfare in C 3:45 Präludium in D 4:48 Fughette in d 6:00 Interludium in F 7:30 Pastorale in F 9:00 Präludium in G 11:00 Fantasie in g 12:30 Intrade in B 14:25 Meditation in h |
100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
70 | 2:28 | 5,7 | Carlotta Ferrari Il teatro della peste (2020) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
69 | 3:37 | 8,3 | Jan Nieland Postlude (1962) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
68 | 3:00 | 7 | Pietro Cattaneo Ninna nanna della Vergine Madre (2019) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
67 | 2:27 | 5,6 | Pietro Cattaneo Ninna nanna degli Angeli (2020) | Origineel | Divers | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
66 | 5:52 | 13,4 | Pietro Cattaneo Variations sur un alsacien noël (2018-2019) | Origineel | 100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman | |
65 | 13:32 | 31 | Andreas Willscher Cinq noëls du Perigord (2020) | Origineel | 0:00 Allons, allons, toutes 1:42 D‘où viens-tu, bergère? 4:34 Joseph, mon cher fidèle 7:27 Soulevez-vous, beau pastoureau 10:04 Voulez-vous que je vousraconte? |
100 | 13 | 46 | 100 | Carson Cooman |
64 | 3:16 | 7,5 | Wim de Penning Vrije fantasie | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
63 | 6:45 | 15,4 | Wim de Penning Beveel gerust uw wegen (recit) | Origineel | Gespeeld op het Rêcit (4e manuaal) | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
62 | 4:17 | 9,9 | Wim de Penning Psalm 80 | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
61 | 4:06 | 9,4 | Wim de Penning Gij die alle sterren houdt | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
60 | 4:14 | 9,7 | Wim de Penning Psalm 72 in moderne stijl | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
59 | 6:47 | 15,5 | Wim de Penning Invention VII Finale | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
58 | 3:33 | 5,9 | Wim de Penning Invention VI | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
57 | 3:34 | 8,2 | Wim de Penning Invention V | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
56 | 3:57 | 9,1 | Wim de Penning Invention IV | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
55 | 4:30 | 10,3 | Wim de Penning Invention III | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
54 | 4:08 | 9,5 | Wim de Penning Invention II | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
53 | 3:35 | 8,3 | Wim de Penning Invention I | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
52 | 3:15 | 7,5 | Wim de Penning I vow to thee | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
51 | 14:07 | 32,3 | Wim de Penning Impression over In het begin lag de aarde verloren | Origineel | Divers. Het verhaal achter deze muziek: | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
50 | 3:50 | 8,8 | Wim de Penning Koraalfantasie | Origineel | Gespeeld op het Rêcit (4e manuaal) | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
49 | 1:16 | 2,92 | Wim de Penning Kort voorspel over Psalm 149 | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
48 | 1:51 | 4,26 | Wim de Penning Rêverie | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
47 | 2:58 | 6,8 | Wim de Penning Greetings From The East | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
46 | 1:40 | 3,8 | Wim de Penning Tempete 'd automne | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
45 | 2:47 | 6,4 | Wim de Penning Algemene inleiding op Psalm 72 | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
44 | 3:27 | 7,9 | Wim de Penning Inleiding op Psalm 72 | Origineel | Gespeeld op het Rêcit (4e manuaal) | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
43 | 2:53 | 6,6 | Wim de Penning Song for reeds | Origineel | Divers | 100 | 24 | 43 | 100 | Wim de Penning |
42 | 5:39 | 13,3 | W.H.Zwart Koraalfantasie Psalm 111:1 (Looft hallelujah looft de Heer) | Origineel | Divers | 100 | 17 | 24 | 100 | Christian Boogaard |
41 | 8:32 | 20,5 | J.S. Bach Preludium en fuga BWV 535 | Origineel | Preludium deel 1: HW: O8; Ped: P16, B16, P8 deel 2: BW: B8, Q8, Rf4, Fl1; Ped: P16, B16, P8 Fuga: HW: O8, O4, Q3; Ped: P16, B16, P8, O4 1e solo: HW + O2, 2e solo: HW + RW mixt; Ped + RW mixt |
100 | 20 | 55 | 100 | Karel van Ingen |
40 | 6:55 | 15,8 | A. Guilmant 5me.Sonate Op.80, I. Allegro Appassionato | Origineel | Divers | 100 | 24 | 55 | 100 | Christian Boogaard |
39 | 5:43 | 13,1 | Bert Kruis Psalm 93 | Origineel | Divers | 100 | 15 | 74 | 100 | Christian Boogaard |
38 | 11:21 | 26 | Karel van Ingen God gaat zijn ongekende gang | Origineel | Divers | 100 | 17 | 30 | 100 | Karel van Ingen |
37 | 6:36 | 15,1 | J.S. Bach Durch Adams Fall ist ganz verderbt BWV 705 | Origineel | HW: P18, O8; BW: Q8; HW+BW 3:23 HW: P16, O8, O4, Q3, O2, Mixt, Scherp, T8; RW: P8, P4, 02, Mixt, Sesq; HW+RW | 100 | 27 | 76 | 100 | Karel van Ingen |
36 | 8:21 | 19,1 | D. Buxtehude Erhalt uns Herr bei deinem Wort Bux V185 | Origineel | 0:00 BW: B8, R4, N3, trem; HW: P16, H8; RW: G8; Ped+HW 2:30 BW: B8, Q8, R4, N3, W2, Vox8, trem; RW: P8; Ped: P16, P8 5:00 BW: B8, Q8, R4, Vox8, trem; RW: G8, R4; Ped: P16, B8 7:30 RW: P8; Ped: P16, P8 (Koraal Karel van Ingen) |
100 | 27 | 76 | 100 | Karel van Ingen |
35 | 4:50 | 11 | J.S. Bach Erhalt uns Herr bei deiem Wort BWV Anh 50 | Origineel | HW: Fluit 4; 2:25 BW: Rf4 + trem | 100 | 27 | 76 | 100 | Karel van Ingen |
34 | 2:23 | 5,5 | J.S. Bach Erschienen ist der herrliche Tag BWV 629 | Origineel | RW: P8, P4, O2, Sesq, D8; HW: O8, O4, O2, T8; Ped: P16, P8, T8 1:13 c.f.8va. RW: P8, P4, Sesq, D8; HW: P16, O8, T16; Ped: P8, O4, T8 |
100 | 27 | 76 | 100 | Karel van Ingen |
33 | 0:50 | 2 | J.S. Bach Erstanden ist der heilge Christ BVW 628 | Origineel | HW: O8, O4,Q3, O2, Scherp; RW: P8, P4, O2, Mixt, Sesq; HW+RW; Ped: P16, P8, O4, B16, T8, K4 | 100 | 27 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
32 | 2:08 | 4,9 | J.S. Bach Erstanden ist der heilge Christ BVW 628 Anh 51 | Origineel | HW: P18, O8, O4,Q3, O2, Mixt, Scherp; RW: P8, P4, O2, Mixt, Sesq; HW+RW; Ped: Tutti -Fagot 32 | 100 | 27 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
31 | 1:25 | 3,28 | J.S. Bach Es ist das heil uns kommen her BWV | Origineel | RW: P8, P4, O2, Mixt; HW: T16, T8; Ped: P16, P8; Ped+HW | 100 | 20 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
30 | 1:25 | 3,28 | J.S. Bach Es ist das heil uns kommen her BWV | Origineel | RW: Mixt; HW: O8, O4, Q3, O2, Scherp; Ped: P16, P8, Baz16, T8; HW+RW | 100 | 20 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
29 | 1:25 | 3,28 | J.S. Bach Es ist das heil uns kommen her BWV | Origineel | RW: P8, P4, O2, Mixt; HW: T16, T8; Ped: P16, P8; Ped+HW | 100 | 20 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
28 | 0:44 | 1,7 | Karel van Ingen In dulci Jubilo Koraal | Origineel | HW: P16, O8, O4, Q3, O2, Mixt, Scherp, T8; RW: P8, P4 O2, Mixt, Sesq, Dulc; Ped: P16, P8, O4, Mixt, T8, K4; HW+RW; Ped+HW | 100 | 15 | 43 | 100 | Karel van Ingen |
27 | 2:14 | 5,14 | D. Buxtehude In dulci Jubilo BuxWV 197 | Origineel | BW: B8, Q8, R4, N3, Wf2, Tertiaan, Flag1; RW: G8, R4; Ped: P16, P8 | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
26 | 2:15 | 5,17 | D. Buxtehude In dulci Jubilo BuxWV 197 | Origineel | HW: O8, O4, Q3, O2, T8; RW: G8, P4, O2; Ped: P16, P8, O4 | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
25 | 2:41 | 6,18 | J.S. Bach Herr Gott nun schleuss den Himmel auf BWV 617 | Origineel | BW: B8, Q8; RW: G8; Rec: BasH8; Ped: B16, B8; RW+Rec(cf) | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
24 | 2:41 | 6,15 | J.S. Bach Herr Gott nun schleuss den Himmel auf BWV 617 | Origineel | RW: G8, D8; BW(cf): B8, Rf4, VH8, trem; Ped: P16, P8 | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
23 | 2:41 | 6,15 | J.S. Bach Herr Gott nun schleuss den Himmel auf BWV 617 | Origineel | RW: G8, D8; Rec(cf): B8, Vi8, VoiCe8, VH8, trem; Ped: P16, P8 | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
22 | 2:51 | 6,5 | J.S. Bach Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ Aria BWV 639 met tremulant | Origineel | RW: G8, R4; BW: B8, N3, VH8 + trem; Ped: B16, B8 | 100 | 13 | 34 | 100 | Karel van Ingen |
21 | 2:39 | 6,08 | J.S. Bach Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ Aria BWV 639 deest Emans nr 11 | Origineel | RW: Gedekt 8' | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
20 | 3:51 | 9 | Karel van Ingen Lied 657 Zolang wij ademhalen | Origineel | Divers | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
19 | 3:30 | 8,2 | Karel van Ingen Lied 168 Go down Moses | Origineel | Divers | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
18 | 2:31 | 5,8 | Johann Christian Kittel Preludium XV | Origineel | HW: P16, O8, O4, O2, Mixt, Scherp; RW: P8, P4, O2, Mixt; Ped: P16, P8, O4, Mixt, T8; HW+RW; Ped+RW | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
17 | 2:39 | 6,09 | Johann Christian Kittel Preludium VII | Origineel | HW: O8, O4, O2; RW: G8, R4; Ped: P16, B8, (+O4) | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
16 | 2:11 | 5,03 | Johann Christian Kittel Preludium VI | Origineel | HW:O8; RW:P8,P4; BW:Wf2; Ped: P16, P8, O4; HW+RW; HW+BW | 100 | 43 | 100 | 100 | Karel van Ingen |
15 | 7:06 | 16,2 | J.Grison Toccata (bewerking Feike Asma) | Origineel | Bèta versie 6.9 | 100 | 17 | 50 | 100 | Christian Boogaard |
14 | 19:04 | 43,6 | J.S. Bach Schübler Chorale BWV 645 - 650 | Origineel | Bèta versie 6.1 Registerkeuze: Fred de Jong. |
100 | 29 | 50 | 100 | Gerard de Wit |
13 | 8:32 | 19,5 | Jan Zwart Dankt dankt nu allen God, Wilt heden nu treden | Origineel | Bèta versie 6.1 Récit Expressif niet gebruikt. | 100 | 24 | 36 | 100 | Christian Boogaard |
12 | 3:50 | 8,8 | Kellner Was Gott tut das Ist Wohlgetan | Origineel | Bèta versie 6.0 | 100 | 41 | 67 | 100 | Gerard de Wit |
11 | 9:36 | 22,5 | Feike Asma Hollandse Rhapsodie | Origineel | Bèta versie 5.9 Récit Expressif niet gebruikt. | 100 | 24 | 36 | 100 | Christian Boogaard |
10 | 3:56 | 9,1 | J.G. Walter Jesu meine Freude Partita 2 | Origineel | Bèta versie 2.8 HW: Holpijp 8' + BW Baarpijp 8', c.f. RW: Gedekt 8', Dulciaan 8' 1:57 zonder tremulant. | Niet in gebruik | 29 | 50 | 100 | Fred de Jong |
9 | 3:14 | 7,4 | J.G. Walter Jesu meine Freude Partita 1 | Origineel | Bèta versie 2.8 RW: Gedekt 8' 1:36 zonder tremulant. | Niet in gebruik | 29 | 50 | 100 | Fred de Jong |
8 | 5:16 | 12,0 | Muffat Aria met variaties | Origineel | Bèta versie 2.4 Cymbelster - Holpijp 8' - Nachtegaal | Niet in gebruik | 41 | 62 | 100 | Gerard de Wit |
7 | 6:40 | 15,2 | J.S. Bach Deel uit BWV 590 | Origineel | Bèta versie 2.4 Afwisselend Octaaf 8/4 en Octaaf 8/4/2 | Niet in gebruik | 41 | 57 | 100 | Fred de Jong |
6 | 2:51 | 6,53 | Buxtehude Fuga in C | Origineel | Bèta versie 2.2 Octaaf 4' HW. | Niet in gebruik | 41 | 62 | 100 | Gerard de Wit |
5 | 1:43 | 3,95 | Max Reger Liebster Jesu wir sind hier | Origineel | Bèta versie 2.0 Ped: Bourdon 16' HW: Octaaf 8' Ped + HW. | Niet in gebruik | 24 | 67 | 100 | Fred de Jong |
4 | 3:45 | 8,6 | J.S. Bach BWV 645 | Origineel | Bèta versie 2.0 Ped: Bourdon 16' HW: Octaaf 8' RW: Prestant 8', Prestant 4' Superoctaafkoppel(Niet origineel) Ped + HW. | Niet in gebruik | 24 | 67 | 100 | Gerard de Wit |
3 | 2:30 | 5,8 | J.S. Bach BWV 648 | Origineel | Bèta versie 1.8 Prestant 8', Sesquialter Rugwerk (Tremulant) | Niet in gebruik | 24 | 53 | 100 | Gerard de Wit |
2 | 7:36 | 17,4 | Sweelinck Onder een linde groen | Origineel | Bèta versie 1.7 Prestant 8', Prestant 4' Rugwerk | Niet in gebruik | 36 | 7 | 100 | Fred de Jong |
1 | 11:31 | 26,3 | Buxtehude Fuga in C 3 posities | Origineel | Bèta versie 1.6 Prestant 4' Rugwerk | Niet in gebruik | Gerard de Wit |
Uw bent een inwoner van de Europese Unie
Alleen download:
EUR: 450.00
USB-stick + download:
EUR: 475.00
Informatie vooraf
#Op deze pagina vindt u de download informatie voor gebruik in Hauptwerk 7
Let op: Onderstaande bestanden kunnen niet gebruikt worden in hauptwerk versie 4 of nog oudere versies.
Lees voordat u gaat installeren eerst even de opmerkingen bij "Algemeen" onderaan deze pagina.
Download
Download gegevens voor de Sygsoft sample set Flentrop orgel Schiedam.
Gebruik de volgende links om het orgel te downloaden:
1e: Flentrop-Schiedam-HW5.part01.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum D6455FD9A9D4B7A80C4014F2826DE25B Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1596Vhz_XX5v928tjO8WYts937cHyJodC/view?usp=sharing
2e: Flentrop-Schiedam-HW5.part02.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum D5C025F4E379B277FE77B6241CEE40C0 Size 3.7 GB
https://drive.google.com/file/d/1fHq_Evx2FfvvJUtd7ndkNL5e3q5f5tEk/view?usp=sharing
3e: Flentrop-Schiedam-HW5.part03.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 4AF09B303986E7DBDAF7EFB8E7447F3C Size 3.7 GB
https://drive.google.com/file/d/15sNYX_2rKrfcSqmIIFpDK_wEnB_Fwqug/view?usp=sharing
4e: Flentrop-Schiedam-HW5.part04.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum A59728D12C1CA8829FAC2C4FC6EF3BD5 Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1K3bGIl3dWiY4R9Ph80gtJgFBPa9YgelA/view?usp=sharing
5e: Flentrop-Schiedam-HW5.part05.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum D6ED80DD1073D721CDE7825357DBEAEB Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1k4YIBXCeXHQKG0DEOqROHddpi5dT1lvT/view?usp=sharing
6e: Flentrop-Schiedam-HW5.part06.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 1301BACE0022DBD42F8BE355672138E3 Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/14TlpLg4OnD5MRu-C4xOEoi7QDpgATDkV/view?usp=sharing
7e: Flentrop-Schiedam-HW5.part07.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 9D318F23E3BCFE14682FDF49292C030A Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1sLOPzHSuXG8U1RyzltdV_mLk0mveX75Q/view?usp=sharing
8e: Flentrop-Schiedam-HW5.part08.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 9D6478F1DCF9268532372EC731E61DB2 Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1lVOxjoeo6NlGlbgxlUm8v5NMrZmydYow/view?usp=sharing
9e: Flentrop-Schiedam-HW5.part09.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum F64C7AF115E0AC67FFFFD5BB0D4D9044 Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1ELUcaNPhA1c1xZ0QqknQuJ1VU6jtDULq/view?usp=sharing
10e: Flentrop-Schiedam-HW5.part10.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum C9A4ED9CBF1A8191EF8A57776ECF03EB Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1b99nCiePHy3TclGavqST7YQGb9JIB53j/view?usp=sharing
11e: Flentrop-Schiedam-HW5.part11.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 3F53F84648823F30F6E3FCA5F7FB9A7B Size 3,7 GB
https://drive.google.com/file/d/1Hlq-QBt1Ga1qlFCUCnQmC3i6ye4A5muZ/view?usp=sharing
12e: Flentrop-Schiedam-HW5.part12.CompPkg_Hauptwerk_rar: MD5 Checksum 50B75849B8400DAA80FD772EED9DB66F Size 2,4 GB
https://drive.google.com/file/d/1ntkrZLUTHG8u6f4CKuG-OZZb_RDoALs9/view?usp=sharing
13e: Niet beslist nodig: de inhoud van de bijgeleverde Demo-DVD-versie-2021-12-12: MD5 Checksum 3B517C50057B5E5A7C5C9F64729F5B68 Size 3,81 GB
https://drive.google.com/file/d/1FnMTYxA1ZYbA9XjTW6ijCtvARgZlfEGV/view?usp=sharing
Algemeen
Bedenk dat het downloaden van deze grote bestanden veel tijd kan kosten afhankelijk van uw internet-aansluiting.
Aangezien er een downloadlimit van 750 GB per dag geldt kunt u soms een melding krijgen dat u het een dag later nog eens moet proberen. Onze verontschuldigingen hiervoor.
Belangrijk: Download de nieuwste licensing packages file https://www.hauptwerk.com/licensingpackages/
Start Hauptwerk V (of hoger) op en installeer dit bestand via menu File | install organ, temperament or impuls response reverb ... Hauptwerk "leert" hiermee welke beveiligde sets op dit moment in de markt zijn.
Voor gebruikers van Hauptwerk 5 of hoger:
1. Zorg dat Hauptwerk niet geladen is.
2. Open uw iLok account en kies Licenses / Redeem Activation code en knip en plak de veel-cijferige code in het schermpje.
3. Activeer uw licentie naar iLok Cloud of naar de iLok dongle. In het laatste geval: plaats de dongle daarna op de Hauptwerk PC.
Het blijkt dat deze regel niet voor iedereen even duidelijk is.
3a: Ga naar uw iLok account (log indien nodig in) en selecteer één van de nieuwe regels.
3b: Uiterst rechtsboven in het iLok-schermpje staat een grijs/groen vinkje. Als u hier overheen gaat met de muis ziet u de tekst "Activate licenses". Klik op dit vinkje en u krijgt een nieuw schermpje te zien.
3c: Klik op Activate en Ok. Nu wordt het vinkje in het vorige scherm groen.
3d: Dubbelklik nu op de regel waar u mee bezig bent en in het scherm dat dan opent moet op de bovenste regel "License status active" staan.
3e: Herhaal zo nodig het bovenstaande voor de andere gekocht orgels.
4. Start Hauptwerk weer en u kunt het orgel installeren en gebruiken.
Let na het downloaden ook op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laad deze files in dezelfde map en
3. Verander niets aan de bestandsnamen en
4. Pak niets met de hand uit.
5: Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te downloaden vanaf http://www.winmd5.com of http://www.fastsum.com/
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's component installer.
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen scroll dan naar het einde van de log file (deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om te zien wat er fout gaat.
Meestal mist er een bestand, of er staat een bestand in de verkeerde map of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de systeem informatie betreffende het te verwachten geheugengebruik etc.
Mail naar info@hauptwerk.nl als er problemen optreden, we proberen u te helpen.
Wilt u ons ook even mailen als alles goed gelukt is of als u (taal)fouten of ander onjuistheden tegenkomt?