Instrumenten
Ottes orgel Iglesia Nuestra Senora de la Asunció Móstoles (Spanje)
Geschikt voor Hauptwerk versie: 5 (of hoger)
Dit neo-barok orgel (2004) heeft 24 stemmen verdeeld over 3 manualen en pedaal.
Uitgebreide informatie is te vinden onder de tab: "Historie".
De sampleset van Móstoles wordt geleverd met 1 Organ Definition File geschikt voor Hauptwerk 5.
Dispositie
vetgedrukte stemmen toegevoegd voor Hauptwerk
Manuaal I: Coplado (Koppelmanuaal) C-f''' (g''' Hauptwerk) |
|
Geen stemmen Speelhulpen: Koppel Pedaal - Organo Mayor |
|
Manuaal II: Organo Mayor (Hoofdwerk) C-f''' (g''' Hauptwerk) |
|
Flautado Flauta Octava Flauta Conica Quinta Quincena Lleno Trompeta Trompeta |
8' 8' 4' 4' 2 2/3 2' II - III sterk 8' bas 8' discant |
Manuaal III: Organo Expresivo (Borstwerk) C-f''' (g''' Hauptwerk) |
|
Violon Gamba Voz Humana Voz Celeste Flauta chimenea Nasardo Corno Decisetena Decinovena Cimbala |
8' 8' 8' 8' 4' 2 2/3' 2' 1 3/5' 1 1/3' I sterk |
Pedaal: C-f' | |
Subbas Bajo Flautado Octaaf Quintatón Fagot |
16' 8' (Transmissie Subbas) 8' (Transmissie OM) 4' 4' 16' |
Technische informatie
Winddruk Organo Mayor/Pedaal: 78 mm
Winddruk Organo Expresivo: 67 mm
Stemming: a' = ca. 440 Hz.
Temperament: Ongelijkzwevende "Ottes" stemming. (wordt meegeïnstalleerd met deze sampleset: Temperament "Mostoles")
Tremulant:
De tremulant werk op het Organo Expresivo. De tremulant is integraal opgenomen. De zweving wordt bereikt door een normale sample te laten horen, die met een golfvorm die afgeleid is van de tremulant samples, aangestuurd wordt.
Zweltrede: Op het orgel is een zweltrede aanwezig die werkt op het Organo Expresivo.
De bouwwijze en samenstelling van de registers
Organo Mayor (Hoofdwerk):
Flautado 8' (Prestant) C - F gedekt, Fis - f3 in het front.
Flauta 8' (Spitsfluit) C - e eiken, f - f3 metaal open 55% lood, gehamerd.
Octava 4' (Oktaaf) mensuur iets enger dan Prestant.
Flauta conica 4' (Koppelfluit) cylindrisch met open konisch bovenstuk (geen beweegbare deksels ) 55% lood,gehamerd.
Quinta 2 2/3' Niet aanwezig in het echte orgel, voor Hauptwerk samengesteld uit Quincena 2' en Octava 4'.
Quincena 2' (Superoktaaf) prestantmensuur, iets enger dan Oktaaf 4'.
Lleno II-III (Mixtuur, repetities op: C 1 1/3 + 1; e 2 + 1 1/3; gis1 2 2/3 + 2 + 1 1/3; c3 4 + 2 2/3 + 2.
Trompeta 8' horizontaal geplaatste Trompet Fis - g2, C - F in orgelkas, gis2 - f3 uitgevoerd als trechtervormige labiaalpijpen (2 sterk) kelen uitgevoerd in kersenhout.
Organo Expresivo (Borstwerk):
Dit deel van het orgel heeft 5 deurtjes die door middel van de zweltrede bediend worden.
Violon 8' (Gedekt) C - e eiken, f - f3 75% lood gehamerd.
Gamba 8' (enge Salicinaal) C - e gekombineerd met Violon 8' f - h als Quintadeen, c1 - f3 normale lengte 55% lood gehamerd.
Flauta chimenea 4' (Roerfluit) C - g2 met relatief lange roeren, gis2 - f3 conische open pijpen 75% lood gehamerd.
Nasardo 2 2/3' (Nasard) C - h gedekt, c1 - f3 open.
Flauta conica 4' (Gemshoorn) licht conische pijpen in de bas iets strijkend en in de diskant prestant-karakter.
Decisetena 1 3/5' (Terts) licht conische pijpen (Sesquialter-mensuur).
Decinovena 1 1/3' (Quint) licht conische pijpen (Sesquialter-mensuur).
Cimbala I (Cymbel) met 9 repetities op iedere C en Fis: C-1/8'; Fis-1/6'; c-1/4'; fis-1/3'; c1-1/2'; fis1-2/3'; c2-1'; fis2-1 1/3'; c3-2'.
Bij het gebruik van de Cimbala met meerdere registers klinkt het als een kleine Mixtuur!.
Voz Humana 8' (Vox Humana) cylindrische bouwwijze met klapdeksel.
Voz Celeste 8' Niet aanwezig in het echte orgel, voor Hauptwerk gemaakt van Flautado 8' van het Organo Mayor.
Pedaal:
Subbajo 16' (Subbas) C - f1 Grenen, C - F Horizontaal boven in orgelkas.
Flautado 8' transmissie van Flautado 8' van het Organo Mayor.
Bajo 8' (Bourdon) transmissie van Subbas 16', f - f1 gedekt 75% lood.
Octava 4' Niet aanwezig in het echte orgel, voor Hauptwerk gekoppeld met Octava 4' van het Organo Mayor.
Quintaton 4' (Quintadeen) Prestant-mensuur, deze stem is zeer geschikt als Cantus-Firmus register.
Fagot 16' (Fagot) Bekers en stevels in massief eiken. C - B 1/4 lengte, c1 - f1 1/2 lengte.
Het in dit orgel gebruikte ventielsysteem
Als de ruimte onder het ventielleer zich met wind vult, sluit het ventiel absoluut dicht tegen de cancel (Zie afbeelding). Vooral bij de aan-en afspraak van de pijpen heeft dit grote voordelen.
Gotische orgelbouw van de 14e eeuw
Het principe werd al toegepast in de gotische orgelbouw van de 14e eeuw. Op de afbeelding ziet u het orgel in Norrlanda Zweden van ca. 1370 (Nu te vinden in het Historiska Museet in Stockholm) waarin deze ventiel-constructie al te vinden is.
De orgelgeschiedenis van Móstoles
Volgens de kroniekschrijver (Luis Zapata 1526-1595) bezat de kerk in Móstoles al een orgel "het grote orgel in Mostoles heeft 21 verschillende registers zoals fluiten, regalen, trompetten, een cornet, een nachtigaal en tremulanten". In 1550 bezocht Filip II het orgel in Móstoles samen met een bisschop, zijn commentaar was "het instrument is het mooiste in mijn koninkrijk". Vooral de klank imponeerde hem. De burgemeester van Alcorcon schreef in 1640 "de orgels in Móstoles funktioneren perfekt". In 1816 was de toestand erg verslechterd, het instrument was verstemd en zo goed als onbespeelbaar! Daarna is niet veel meer bekend over de lotgevallen van dit prachtige instrument.
Over de bouwer van het nieuwe orgel van Móstoles
In 2004 gebouwd door Eppo Rynko Ottes (8-5-1941 - 20-4-2021). Eppo Rynko Ottes (geb.1941 in Groningen) werkt al 45 jaar als orgelmaker en heeft in deze tijd voor meer dan 200 orgels in Europa en Azie nieuwbouw, restauraties en intonatie werkzaamheden uitgevoerd. Hij is bekend door zijn subtiele en artistieke intonatiekunst. Reeds op de leeftijd van vijftien jaar bezocht hij samen met een vriend Nederlandse, Duitse en Skandinavische orgels. Vanaf zijn zesde jaar studeerde hij piano en later orgel bij Wim van Beek, organist v/d Martinikerk te Groningen en daarna bij Finn Videro in Kopenhagen. Na een leertijd bij drie nederlandse orgelbouwers en het bestuderen van de meer dan 300 beroemde historische orgels in Groningen en Oost- Friesland begon hij 1964 zijn eigen bedrijf in Roden(Dr.) Om reden van de in Nederland ingestelde bestedingsbeperking verhuisde hij naar Denemarken. Als bedrijfsleider bij Troels Krohn (Hillerod), en samenwerking met Poul Gerhard Andersen en Marcussen/Kopenhagen realiseerde hij veel instrumenten. Nadat een orgelbouwer in Duitsland hem een positie aanbood als Chef-intonateur en Orgelfront-ontwerper, werkte hij hier een paar jaar en voerde als Free-lancer samen met diverse orgelbouwers werkzaamheden uit. In 1978 hervatte hij weer een eigen bedrijf nabij de Zwitserse grens, en werkte eveneens samen met internationale orgelbouwers. In 1990 verhuisde hij naar Spanje waar samengewerkt werd met Spaanse orgelbouwers en in eigen regie nieuwe instrumenten en restauraties (internationaal) uitgevoerd zijn. Nieuwe orgels in Spanje o.a Premia de Dalt en Torreciudad Móstoles
Het nieuwe orgel van Móstoles
Het nieuwe orgel is qua vormgeving aangepast aan het huidige verbouwde interieur. De orgelkas is behandeld volgens de tempera techniek, de profielen zijn verguld. De versieringen zijn gedeeltelijk overgenomen van het oude altaar en offertafel. Het orgel heeft eveneens 21 register zoals bij het instrument van ca.1550. De bouwwijze is in klassieke stijl uitgevoerd met mechanische registers- en toetstraktuur. De orgelkas is massief met panelen, de windladen zijn gemaakt in massief eiken. De windvoorziening bestaat uit een keilbalg voor Hoofdwerk en Pedaal, een kleine hangende keilbalg en een tremulant voor het Borstwerk (Organo Expresivo). Het metalen pijpwerk heeft een legering van 60% tin om grote verstemmingen bij temperatuur-schommelingen te voorkomen, verder zijn de pijpen op toonlengte afgesneden. De gedekte pijpen zijn uitgevoerd in 75% gehamerd lood. De houten pijpen van de diepste oktaven zijn gemaakt van grenen en eiken. Het Fagot 16 voet pedaalregister is uitgevoerd met stevels en bekers van massief eiken. Een bijzonderheid is de horizontale Trompet met kelen van kersenhout om een mooi ronde, niet metalische klank te realiseren.
Foto: Ontwerp van het orgelfront.
Het tabblad "Fotografias (Foto's)" (door te klikken op het beeld wisselt u van foto)
Tekst en orgelfront
Foto: Tekst en orgelfront
Virtuele Speeltafel
De kleine vierkantjes boven het pedaal geven aan welke toets u indrukt. De vijf luikjes boven het klavier bewegen mee bij gebruik van de zweltrede.
Foto: De virtuele speeltafel
Registers
Rechts ziet u de virtuele voorstelling van de register- en combinatieknoppen. De blauw omlijnde knoppen zijn bijgemaakt voor Hauptwerkgebruikers. De rood omlijnde knoppen zijn speelhulpen zoals koppels en de tremulant. Let op: De koppel OM - OEX (Organo Mayor - Organo Expresivo) is bijgemaakt voor Hauptwerk gebruikers met een console met 2 manualen. Bij het inschakelen van deze koppel schakelt manuaal 1 uit. Het goudkleurige vlak van C5 geeft aan dat deze combinatieknop het laatst is ingedrukt.
Foto: Registerpaneel
Windvoorziening
Rechts ziet u de virtuele voorstelling van de windvoorziening. Tevens vindt u hier de drukknoppen om de toets- en registertrekker-geluiden aan of uit te zetten. (Tirantes sonido = Registertrekkergeluiden en Teclados sonido = Toetstgeluiden) U ziet onder andere 2 afbeeldingen van de balgen. We hebben hier gebruik gemaakt van filmbeelden, u ziet dus de werkelijke beweging van de balgen. Beide balgen zijn veerbelaste keilbalgen en de balg van het Organo Expresivo is ondersteboven gemonteerd.
Foto: Windvoorziening
Systeemeisen
- een moderne snelle computer Windows 10 64 bit minimaal 12 GB RAM
- goede geluidskaart
- 2 toetsenborden of keyboards met (30-tonig) pedaal òf electronisch orgel met MIDI uitgang
- goede kwaliteit luidsprekers/hoofdtelefoon
De computer
U heeft een moderne snelle computer nodig met ongeveer 12 GB RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook Hauptwerk geïnstalleerd zijn met versie 5. De beste resultaten zijn mogelijk met computers van Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de "moeder" website hauptwerk.com vind u veel informatie hierover. Prerequisites. Het virtuele orgel van Móstoles wordt geleverd op één DVD. Onderaan vindt u een tabel van het geheugengebruik. Op andere systemen kunnen deze waarden flink afwijken! Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat geheugen in beslag neemt.
De geluidskaart
De geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer verzorgen. Ga voor meer informatie naar: Hauptwerk.com.
2 toetsenborden of keyboards en een (zo mogelijk 30 tonig) pedaal of natuurlijk een compleet electronisch orgel met MIDI uitgang.
Er zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met Hauptwerk in de handel. In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v
HSMuziek
Noorlander Orgelmakerij
Mixtuur
Bovenschen Virtual Organs
Sonarte orgels op maat
De knutselaars onder ons kunnen met behulp van electronica van b.v. MIDI-Hardware.com of MGB hun speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een zelfbouw orgel met Heyligers-manualen.
De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een (eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit gebied. Wat u beslist niet moet doen is Hauptwerk beluisteren via in de monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje computerluidsprekers van 10 Euro!
Tabel van het geheugengebruik in Hauptwerk 5 (ruimte nodig op de harddisk ca. 6 GB)
Laadwijze | Geheugengebruik Operating System niet meegerekend |
Volledig geladen 24 bit 48 kHz, ongecomprimeerd, multi loops, multi release, geluiden. | 7,8 GB |
Geladen 24 bit 48 kHz, gecomprimeerd, multi loops, multi release, geluiden. | 5,6 GB |
Geladen 16 bit 48 kHz, gecomprimeerd, singleloop, single release, geluiden niet geladen. | 2 GB |
Demo's (met uitgebreide omschrijving onderaan deze pagina)
- J.S Bach Smücke dich, o lieben Seele
- D. Buxtehude Fuga in C
- J.P. Sweelinck Mein junges Leben hat ein End
- Anonymus Batalha de 6 Tom
- J.S. Bach Auf meinen lieben Gott
- D. Buxtehude Auf meinen lieben Gott BuxWV179
- Eric Dalest Moderne improvisatie
- Eric Dalest Improvisatie over "Aan d'oever van een snellen vliet"
- Eric Dalest Improvisatie over Slaap kindje slaap
- J. Bonefaas Variatie 6 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Variatie 5 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Variatie 4 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Variatie 3 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Variatie 2 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Variatie 1 O God van hemel zee en aard
- J. Bonefaas Thema O God van hemel zee en aard
- J. Clarke Trumpet tune
- J.S. Bach Hertzlich tut mich verlangen
- J. Brahms Hertzlich tut mich verlangen
- A. de Klerk Fugato
- J. Rheinberger Cantilena
- W.A. Mozart Ave Verum
- G.F. Handel Arrival of the queen of Sheba
- J.S. Bach Arioso
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Choral Improvisation
- E.R. Ottes, Choral Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Trio, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
- E.R. Ottes, Improvisation
Nr. | Duur (m:s) | Grootte (MB) | Naam | Opmerkingen | Registratie | Gespeeld door |
39 | 7:46 | 7,1 | J.S Bach Smücke dich, o lieben Seele | HW 4.0 opname | Temperament Werckmeister III OM Flautado 8' c.f. Gamba 8' Violon 8' Corno 2' Nasardo 2 2/3' Decis. 1 3/5' Decin. 1 1/3' PED Subbajo 16' Bajo 8' Flautado 8' |
Gerard de Wit |
38 | 2:50 | 2,6 | D. Buxtehude Fuga in C | HW 4.0 opname | Temperament Werckmeister III Flauta Chimenea 4' |
Gerard de Wit |
37 | 8:09 | 7,5 | J.P. Sweelinck Mein junges Leben hat ein End | HW 4.0 opname | Temperament Meantone quarter comma Divers |
Gerard de Wit |
36 | 6:33 | 6 | Anonymus Batalha de 6 Tom | HW 4.0 opname | Temperament Meantone quarter comma Divers |
Gerard de Wit |
35 | 1:34 | 1,5 | J.S. Bach Auf meinen lieben Gott | HW 4.0 opname | Temperament Werckmeister III OM Trompeta 8' PED (c.f.) Octava 4' Quintaton 4' + OEX Fl. Chimenea 4' Corno 2' Cimbala |
Gerard de Wit |
34 | 3:53 | 3,6 | D. Buxtehude Auf meinen lieben Gott BuxWV179 | HW 4.0 opname | Temperament Werckmeister III 0:00 Flauta 8'; 0:56 + Fl. Chimenea; 1:48 c.f. Gamba 8' Nasardo 2 2/3'; 2:35 Flautado 8' Quinta 2 2/3' Quincena 2'; 3:12 + Lleno + Trompeta 8' |
Gerard de Wit |
33 | 10:27 | 9,8 | Eric Dalest Moderne improvisatie | HW 4.0 opname | Divers | Eric Dalest |
32 | 7:23 | 6,9 | Eric Dalest Improvisatie over "Aan d'oever van een snellen vliet" | HW 4.0 opname | Divers | Eric Dalest |
31 | 8:18 | 7,8 | Eric Dalest Improvisatie over Slaap kindje slaap | HW 4.0 opname | Divers | Eric Dalest |
30 | 2:25 | 2,5 | J. Bonefaas Variatie 6 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | Divers | Christian Boogaard |
29 | 1:02 | 1,0 | J. Bonefaas Variatie 5 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OM: Flautado 8'; Fl. conica 4'; OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4'; Voz Humana 8' PED: Subbajo 16' copl. PED-OM | Christian Boogaard |
28 | 1:20 | 1,3 | J. Bonefaas Variatie 4 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OM: Flautado 8' OEX: Gamba 8'; Voz Celeste 8' PED: Subbajo 16'; Bajo 8' copl. PED-OEX | Christian Boogaard |
27 | 0:54 | 0,9 | J. Bonefaas Variatie 3 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OM: Trompeta 8' OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4'; Corno 2'; PED: PED: Subbajo 16'; Flautado 8'; Bajo 8' copl. PED-OEX | Christian Boogaard |
26 | 1:11 | 1,1 | J. Bonefaas Variatie 2 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OM: Flautado 8'; Octava 4'; Quinta 2 2/3'; Quincena 2'; Lleno OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4' PED: Subbajo 16'; Flautado 8' alle copl. | Christian Boogaard |
25 | 0:45 | 0,7 | J. Bonefaas Variatie 1 O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4' | Christian Boogaard |
24 | 0:46 | 0,7 | J. Bonefaas Thema O God van hemel zee en aard | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8' OEX: Violon 8' PED: Subbajo 16' Copl. PED-OEX; OM-OEX | Christian Boogaard |
23 | 1:20 | 1,2 | J. Clarke Trumpet tune | HW 3.30 opname | 0:00 OM: Flauta 8'; Fl. conica 4'; Trompeta 8' OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4'; Corno 2' PED: Subbajo 16';Bajo 8';Flautado 8' Copl. PED-OEX 0:19 OM: - Trompeta 8' + Flautado 8' + Octava 4' + Quinta 2 2/3' + Quincena 2' 0:37 OM: als 0:00 0:56 OM: Volledig - Trompeta 8' OEX: + Nasardo 2 2/3 PED: + Fagot 16 + Copl. PED-OM 1:09 OM: + Trompeta 8' |
Christian Boogaard |
22 | 1:49 | 1,7 | J.S. Bach Hertzlich tut mich verlangen | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8' OE: Violon 8'; Flauta chimenea 4'; Nasardo 2 2/3'; Tremulant PED: Subbas 16' Copl. PED+OM | Christian Boogaard |
21 | 2:56 | 2,7 | J. Brahms Hertzlich tut mich verlangen | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8' OEX: Gamba 8' PED: c.f. Quintaton 4' | Christian Boogaard |
20 | 1:28 | 1,4 | A. de Klerk Fugato | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8'; Fl. Conica 4'; Quinta 2 2/3' OE: Violon 8'; Fl. chimenea 4'; Nasardo 2 2/3'; Decisetena 1 3/5' PED: Subbas 16'; Flautado 8'; Bajo 8' Octaaf 4' | Christian Boogaard |
19 | 6:20 | 5,5 | J. Rheinberger Cantilena | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8'; Fl. conica 4' OEX: Violon 8'; Fl. chimenea 4'; Voz Humana 8' PED: Subbajo 16'; Flautado 8' | Christian Boogaard |
18 | 3:35 | 3,3 | W.A. Mozart Ave Verum | HW 3.30 opname | OM: Flauta 8'; OE: Gamba 8'; Voz Celeste 8'; PED: Subbas 16' Copl. PED-OM; PED-OEX; OM-OEX | Christian Boogaard |
17 | 3:54 | 3,6 | G.F. Handel Arrival of the queen of Sheba | HW 3.30 opname | Divers | Christian Boogaard |
16 | 2:51 | 2,6 | J.S. Bach Arioso | HW 3.30 opname | OM: c.f. Flautado 8'; OEX: Violon 8'; Tremulant PED: Subbas 16' Copl. PED-OEX | Christian Boogaard |
15 | 0:38 | 0,6 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Trompeta 8'; PED: Fagot 16' | Eppo R. Ottes |
14 | 0:44 | 0,7 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Trompeta 8' als c.f. | Eppo R. Ottes |
13 | 0:45 | 0,7 | E.R. Ottes, Choral Improvisation | Live opname | Tutti met pedaalkoppels | Eppo R. Ottes |
12 | 0:52 | 0,8 | E.R. Ottes, Choral Improvisation | Live opname | Tutti (zonder Cimbala I; Quint 1 1/3; pedaalkoppels) | Eppo R. Ottes |
11 | 0:36 | 0,6 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OEX: Voz Humana 8' | Eppo R. Ottes |
10 | 0:50 | 0,8 | E.R. Ottes, Trio, Improvisation | Live opname | Divers | Eppo R. Ottes |
9 | 0:42 | 0,7 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Flauta 8'; Flauta conica 4' OEX: Violon 8'; Flauta chimenea 4'; Nasard0 2 2/3'; Decisetena 1 3/5' PED: Subbajo 16' |
Eppo R. Ottes |
8 | 0:26 | 0,41 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OEX: Violon 8'; Corno 2' | Eppo R. Ottes |
7 | 0:28 | 0,44 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OEX: Violon 8'; Flauta chimenea 4' | Eppo R. Ottes |
6 | 0:23 | 0,4 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OEX: Violon 8' | Eppo R. Ottes |
5 | 0:32 | 0,5 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Flauta conica 4' | Eppo R. Ottes |
4 | 0:35 | 0,56 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Flauta 8'; Quincena 2' | Eppo R. Ottes |
3 | 0:36 | 0,57 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Flauta 8'; Flauta conica 4' | Eppo R. Ottes |
2 | 0:39 | 0,62 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Plenum | Eppo R. Ottes |
1 | 0:34 | 0,54 | E.R. Ottes, Improvisation | Live opname | OM: Flautado 8'; Octava 4'; Quincena 2' | Eppo R. Ottes |
Uw bent een inwoner van de Europese Unie
Alleen download:
EUR: 131.00
USB-stick + download:
EUR: 0.00